Uw publiek onthoudt niet alles wat u presenteert, maar aan de andere kant ook weer meer dan wat u heeft verteld: Ze onthouden niet uw exacte woorden, maar alleen (een aantal van) uw ideeën die u heeft gepresenteerd. Bovendien combineren ze, terwijl ze naar u luisteren, datgene wat u zegt over het onderwerp met datgene wat ze daar al over weten. Uw inhoud stimuleert gedachten over onderwerpen die al eerder in het geheugen van uw toehoorders is opgeslagen. Omdat ieder individu andere ervaringen heeft, zullen er geen twee dezelfde mensen in uw publiek te vinden zijn die na uw presentatie hetzelfde onthouden hebben.

Help uw publiek om uw boodschap te onthouden. U kunt de gedachten van uw op verschillende manieren sturen:

  • Zelf laten rekenen: Zeg bijvoorbeeld niet: “U draait binnen 3 maanden break-even”, maar “Als uw besparing XX per maand is, hoelang duurt het dan voordat u break-even draait?”
  • Zelf conclusies laten trekken: Als de conclusie van uw betoog helder is, trek hem dan niet zelf, maar laat (iemand uit) uw publiek dat doen.
  • Automatische piloot: Presenteer uw boodschap in verschillende context, zodat zoveel mogelijk mensen uit uw publiek uw boodschap kunnen linken aan eigen ervaringen of gedachten.


Het is uw verantwoordelijkheid en niet die van uw publiek om te zorgen dat uw  boodschap onthouden wordt, maak het uw publiek gemakkelijk om u te onthouden.

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.