De meeste mensen houden niet van verandering. Ze klampen zich vast aan de huidige status quo zoals de Nederlandse overheid zich vastklampt aan mislukte ICT projecten. Dat maakt het leven van een spreker, die de wereld wil veranderen of op z’n minst het publiek op andere gedachten wil brengen, er niet gemakkelijker op. Hoe krijgt u uw publiek zover dat ze hun oude overtuigingen loslaten en met u het grote onbekende willen betreden?

Verleiden
De meeste sprekers zijn ervan overtuigd dat de ideeën die ze hebben zo goed zijn dat het publiek er vanzelf enthousiast van wordt. Ze denken dat het presenteren van een idee een kwestie is van verleiden. De spreker betreedt het podium en begint meteen met het uitleggen van zijn idee: “U krijgt vijf tips om uw klantloyaliteit te verbeteren“, “Ik ga u vanmiddag inwijden in de geheimen van succesvolle ondernemers” of “Deze presentatie geeft u handvatten om het nieuwe werken ook in uw bedrijf te realiseren“.

Al gehoord
Uw publiek meteen willen overtuigen met uw idee, zoals 9 van de 10 sprekers doen, heeft twee nadelen. Ten eerste, meteen met de oplossing komen is hetzelfde als een huisarts die meteen een medicijn voorschrijft, zonder eerst te onderzoeken of de klachten aan te horen. Uw publiek vraagt zich af of u wel weet wat er speelt.
Ten tweede, uw nieuwe ideeën zijn meestal niet zo nieuw als u denkt. Toegegeven, er worden wel degelijk wel eens nieuwe ideeën gepresenteerd, maar de meeste “nieuwe” ideeën zijn niet zo nieuw. Op een gegeven moment denkt uw publiek bij zichzelf “dat heb ik al gehoord, dus als de spreker niet snel met een nieuw inzicht komt haak ik af. Ik zal netjes blijven zitten, maar straks tijdens koffiepauze ben ik alles alweer vergeten.”

Ongemakkelijk
Hoe kunt u dan uw publiek wél overtuigen? Door ze zich ongemakkelijk te laten voelen met de huidige situatie. Voor veel sprekers is dit moeilijk. Sprekers willen dat het publiek ze in de armen sluit. In hun enthousiasme zijn ze allang met de oplossing bezig. Waarom het publiek lastig vallen met het herhalen van wat er mis is met hun huidige denkwijze of werkwijze? Dat weten ze toch al?
Toch zult u zich op uw publiek moeten richten. Uw taak is om als eerste uw publiek een onbehaaglijk gevoel te geven over de huidige status quo. Vertel ze wat er mis is met hun huidige denkwijze. Pas op het moment dat uw publiek zich echt ongemakkelijk voelt, is het tijd om uw nieuwe ideeën te introduceren. U zult eerst de goedkeuring van uw publiek op het spel moeten zetten om ze los te weken van hun oude denkpatronen en werkwijzen. Het probleem helder en confronterend neerzetten is noodzakelijk om uw publiek op één lijn te krijgen. Als u daar niet in slaagt, loopt uw presentatie te ver vooruit en is uw publiek nog niet klaar om uw ideeën te volgen.

Stel eerst de diagnose, voordat u wat voorschrijft. Geef uw publiek eerst een oncomfortabel gevoel bij de huidige status quo, voordat u ze met uw ideeën overtuigt dat het ook anders kan.

Wellicht ook interessant voor u

Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
5 presentatie gewoontes die u moet afleren
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *