Gebrekkige voorbereiding.
 U heeft het te druk om uw presentatie goed voor te bereiden. U weet toch wel waar u over wilt spreken en met wat slides uit vorige presentaties zal het wel goed komen. Met als gevolg dat uw publiek hetzelfde te horen krijgt als de vorige keer, misschien in een andere volgorde en met wat actuelere cijfers. Uw publiek is de dag na uw presentatie alles weer vergeten. Het wordt volgende keer toch wel weer herhaald…

Egoïsme. 
Uw publiek is bij lange na niet zo geïnteresseerd in uw zaken en uw problemen dan u zelf. Begin uw presentatie met een uitgebreide introductie van uw bedrijf en van uzelf en uw publiek zal onthouden dan uw presentatie om u(w bedrijf) draaide, maar niet wat u daarover allemaal heeft verteld.

Inconsistentie.
Uw publiek zal niet continu scherp zijn, maar op de momenten dat ze aandachtig luisteren helpt het als uw boodschap overeenkomt met wat ze eerder van u hebben gehoord.

Irritatie. 
Wordt u uit uw concentratie gehaald door een mobiele telefoon die afgaat in uw publiek? Terwijl u aan het begin nog zo gevraagd had om ze uit te zetten. Het moment is meestal gênanter voor de eigenaar van de telefoon dan voor de spreker. De rest van het publiek wil vooral dat u doorgaat met uw verhaal, in plaats van de onderbreking te verlengen.

Vergelijken. 
Uw idee is beter dan dat van anderen. Daarom moet u heel duidelijk de verschillen aan uw publiek uitleggen. Want uw concurrenten doen dat nu eenmaal ook, en u heeft maar 1 kans om ze te vertellen hoe het echt zit. Hoe uw idee bijdraagt aan de oplossing van het probleem waar uw publiek mee zit is maar bijzaak. Het is echter wel de reden waarom ze in de eerste plaats naar uw presentatie zijn gekomen…

Misleiden. 
In liefde, oorlog en zaken is alles geoorloofd, toch? U kunt de waarheid het beste zodanig verdraaien dat uw publiek reageert zoals u dat wil hebben. Dat levert op korte termijn het beste resultaat. Het blijft meestal bij korte termijn. Hoe belangrijk moet de korte termijn zijn om uw toekomst voor op te offeren?

Tijdverspillen.
Uw presentatie is zo belangrijk dat u makkelijk 10 minuten langer mag spreken. De agenda van uw publiek is van ondergeschikt belang. Maar ook tijdens uw presentatie mag u de tijd van uw publiek verspillen. Die 3 minuten durende bedrijfsvideo die u naar al uw relaties heeft gemaild, maar door niemand is geopend? Dit is de kans om hem aan uw publiek op te dringen, ze kunnen toch nergens heen. U verspilt niet alleen de tijd van uw publiek hiermee, maar ook van uzelf. Waarom uw publiek iets voorschotelen waarvan u vooraf weet dat er geen interesse in is?

Kan het dan ook anders? Ja. Bescheidenheid, empathie, geduld, gulheid en vriendelijkheid, gecombineerd met een gezonde dosis zelfverzekerdheid zijn een prima alternatief.

(foto: flickr/byronv2/Fringe 2010 – naughty nuns 02)
 

Wellicht ook interessant voor u

Het niveau waar je nog net mee weg kan komen
50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.