U kent ze wel. Mensen die overal commentaar op hebben. Ze klagen, bekritiseren en beschuldigen. Hoewel het meestal maar een kleine groep mensen is die zich zo gedraagt vindt u ze terug in alle lagen van de bevolking. Het is opvallend om te zien hoe veel “podium” deze klagers krijgen.

TV programma’s
Klagers krijgen veel aandacht. Voor elk bedrijf, elke dienst en elk aspect van onze maatschappij zijn wel chatrooms of internetfora te vinden waar klagers iets kunnen plaatsen waar ze ontevreden over zijn. Er zijn zelfs TV programma’s speciaal gericht op die paar mensen die iets zoeken om over te kunnen klagen. De klacht wordt dan aangevuld met commentaar van deskundigen en uitgebreid besproken.

Nooit fans worden
In uw publiek kunt u ook zo’n kleine groep klagers tegenkomen die gewend zijn om met gemak een podium te vinden voor hun commentaar. Het probleem met deze groep mensen is dat u niet zo veel aan ze heeft. Ze zullen u zelden van 
waardevolle feedback voorzien of u specifiek inzicht geven waar het in uw presentatie aan schort. Als u datgene waar ze dan maar ook over aan het klagen waren voor ze oplost, zullen ze nog steeds geen fan van u worden. Integendeel, ze vinden iets nieuws. Ze blijven in cirkeltje draaien rondom hun eigen negativiteit, blij om wat steun te vinden van een paar anderen als ze hun weerstand spuien.

Het levert u niets op om in deze groep naar waardevolle inzichten te zoeken. Leer om ze te herkennen, zodat u weet waar u uw aandacht van af moet houden. Kies zelf uw criticasters!

(foto: flickr/X2N/devils)
 

Wellicht ook interessant voor u

15 quotes over presenteren
5 tips om vragen stellen te bevorderen
Drie veel voorkomende presentatiefouten van directeuren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.