Een van de oudste (en meest verkeerde) presentatieregels is “Vertel wat u gaat vertellen, vertel het, vertel wat u verteld heeft“. Het idee erachter is dat als u maar blijft hameren op het onderwerp, uw publiek uiteindelijke uw presentatie beter zal onthouden.

Tijdverspilling
Het enige wat uw publiek krijgt als u op ze inhamert is hoofdpijn. Publiek is, zeker tegenwoordig, bijzonder kritisch op tijdsverspilling en bovendien makkelijk afgeleid. Wanneer u uw presentatie begint met een agenda (dus vertelt wat u ze gaat vertellen) raakt u uw publiek onmiddellijk kwijt. Ze grijpen naar hun telefoon in de hoop hun tijd beter te kunnen besteden.

U kunt beter beginnen met te vertellen waarom zij uw presentatie bijwonen. Dat is namelijk waar uw publiek zich druk om maakt: niet wat u te vertellen heeft, maar waarom zij bij u in de zaal (moeten) zitten. Begin met een onderhoudend, passend verhaal zonder de clue op voorhand te verklappen. Daarna is uw presentatie vooral de kunst van het weglaten. Als expert op uw vakgebied kunt u veel meer, veel dieper en veel langer met enthousiasme over uw onderwerp spreken dan dat uw publiek aankan. Kies één belangrijke boodschap en diep die uit. Uw publiek onthoudt toch niet meer.

Emotie
Uw publiek verlangt een gepassioneerde spreker. Zoek uit welke emotie u helpt om uw passie (over die ene boodschap van uw presentatie) over te brengen en zoek daar anekdotes, citaten en beelden bij. Besteedt bij het oefenen vooral tijd aan uw emotie. Hoe kunt u die “oproepen”? Hoe komt u over? Past het bij uw boodschap?

Uw publiek raakt enthousiast van een gepassioneerde presentatie, en beter nog: ze onthouden uw boodschap.
(foto: flickr/dz roman/untitled)

Wellicht ook interessant voor u

15 quotes over presenteren
Praat minder, zeg meer
Expertise maakt nog geen goede spreker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.