Hoe goed luistert uw publiek naar u? Is uw publiek in staat om na pakweg drie weken zich nog steeds te herinneren wat uw boodschap was? Wat zegt uw gevoel over hoe goed er naar u geluisterd wordt tijdens uw presentatie? Meestal heeft uw gevoel het wel bij het rechte eind!

Misschien is het niet op u van toepassing, maar bij een groot deel van de zakelijke presentaties wordt er nauwelijks geluisterd naar de spreker. Als er niet naar u geluisterd wordt kunnen daar twee oorzaken voor zijn:

  1. Uw publiek is niet geïnteresseerd in het onderwerp van uw presentatie        of

  2. Uw presentatie is toch niet zo interessant als u zelf denkt

In het eerste geval is er duidelijk iets mis met de communicatie vooraf: Is het voor het publiek wel duidelijk wat het thema is van de bijeenkomst? Zijn de verwachtingen van het publiek duidelijk (naar u gecommuniceerd)?

Alternatieven
Meestal is echter het tweede geval van toepassing. Uw publiek heeft altijd de keuze: of ze luisteren naar u, of ze zoeken naar alternatieven, bijvoorbeeld in slaap sukkelen, email checken of een (zacht) gesprek aanknopen met de buurman. Blijkbaar beschouwt uw publiek die alternatieven als een betere tijdsbesteding dan het luisteren naar uw presentatie.

U kunt natuurlijk de strijd aangaan met die alternatieven: luider spreken (al dan versterkt) om uw publiek wakker te houden, aan het begin duidelijk maken dat telefoons uit moeten staan of een vermanende blik toewerpen als leden uit uw publiek niet opletten. Het probleem van deze strategie is dat u zich richt op de verkeerde dingen: u gaat de strijd aan met de afleidingen door harder te praten, regels op te leggen of de aandacht te claimen. Net als de reclameboodschappen op tv. En net zo irritant….

Inspireren
Het echte doel van uw presentatie is, ongeacht het onderwerp, om uw publiek te overtuigen, te confronteren en/of te inspireren. Dat lukt u niet met tv-reclame trucjes, maar alleen met een presentatie die overtuigt, confronteert of inspireert. Alleen dan is uw presentatie de beste tijdsbesteding voor uw publiek en hoeft u niet meer te concurreren met alternatieve tijdsbestedingen.

Dat betekent wel dat u zich moet verdiepen in uw presentatie, risico moet nemen, creatief moet zijn, een doel moet stellen, uw presentatie professioneel moet voorbereiden. Uw offer is veel groter dan dat u misschien zou willen. Neem voldoende tijd om uw presentatie voor te bereiden, zorg dat u genoeg oefent en verbeter uw presentatieniveau.

Het alternatief is uzelf verlagen tot het niveau van een irritant reclameblok…..

 
(foto: flickr/Marina Taskovic/hear no evil…)

Wellicht ook interessant voor u

Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
Kritiek ontvangen of genegeerd worden
5 presentatie gewoontes die u moet afleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *