U heeft vast wel eens op een terrasje gezeten waar u meer dan 20 minuten moest wachten om uw bestelling door te geven. Niet omdat het druk was, maar omdat de bediening het niets kon schelen dat u wilde bestellen. Waarschijnlijk heeft u ook wel een teleurgesteld opgehangen na een telefoongesprek met de helpdesk van uw internetprovider omdat “uw probleem niet door ons opgelost kan worden“. Wie dat wel kan doen weten ze niet, en waarschijnlijk kan het ze ook niets schelen.

Excuses
Natuurlijk. De bediening op het terras en de helpdeskmedewerker hebben goede excuses: Het is zijn “wijk” niet en hij mag u daarom niet bedienen. De helpdeskmedewerker moet binnen 5 minuten uw telefoontje afgehandeld hebben. Dat zijn nu eenmaal de regels die binnen het bedrijf gelden. Regels die opgesteld zijn door beleidsmedewerkers achter hun spreadsheets. Zij bepalen wat goed genoeg is. En als je goed genoeg maar laag genoeg inschaalt is het makkelijker te realiseren.

Geldige reden
Veel sprekers hebben dezelfde instelling. Een goed excuus is een geldige reden om een slechte speech te geven. Uw agenda zit zo vol dat u weinig tijd heeft voor een gedegen voorbereiding. De beamer in de zaal heeft te weinig lichtopbrengst om uw slides goed leesbaar te krijgen. De spreker vóór u liep 10 minuten uit, dus u zult 10 minuten van de pauze nodig hebben om uw presentatie af te ronden.

Druk maken
Uzelf druk maken om dingen die fout gaan, ongeacht de oorzaak, is echter wel datgene wat u onderscheidend maakt van andere sprekers. Het kost u geen geld, maar wel inspanning. Een paar uur privé tijd als u tijdens uw kantooruren uw speech nog niet af heeft. Ter plekke uw slides veranderen als de beamer tegenvalt. Of een aantal dingen schrappen in uw speech om de tijd die uw voorganger van u verbruikt heeft goed te maken. Als het u wat kan schelen dan legt u de lat niet op goed genoeg, maar op alles wat ik kan.

U ergens druk om maken is, net als bijna alles wat de moeite waard is om te doen, niet makkelijk. U krijgt geen staande ovatie voor uw extra inspanningen, en uw publiek zal u niet snel een hogere waardering geven. Ik denk dat dit gebrek aan (directe) positieve feedback de belangrijkste reden is waarom sprekers zelden de moeite nemen om zich druk te maken over dit soort details. En precies dát maakt het waardevol….

(foto: flickr/Toban B./A waste bin)
   

Wellicht ook interessant voor u

Het niveau waar je nog net mee weg kan komen
50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.