Uw publiek verwacht veel van u. Ze willen dat u scherpzinnig, gepassioneerd en met zelfvertrouwen optreedt. Ze verwachten van u dat u ze nieuwe inzichten geeft. Ze willen dat u de wereld gaat veranderen.

Wederzijds
Uw publiek is veeleisend, maar mag u ook iets terug eisen van uw publiek? Ik denk van wel. Hoge verwachtingen mogen wederzijds zijn. Echter, net zoals dat het veel sprekers niet lukt om aan de verwachtingen van het publiek te voldoen, stellen ook veel “publieken” de sprekers teleur. Hieronder staan drie dingen waarmee veel publiek hun verplichtingen regelmatig verzaakt.

“Geef ons enkel de highlights”

Niet alleen directieleden maken zich hieraan schuldig. Sprekers die de pech hebben aan het einde van een congres te spreken zijn bijna altijd de dupe van slecht time-management van de organisatoren of zelfs van de dagvoorzitters: “We lopen achter op schema; Wil je je presentatie beperken tot de highlights?”. Die drukbezette managers vragen het misschien nog wel met de intentie om tijd te besparen en om te zien hoe de spreker onder druk presteert, maar deze techniek leidt tot slordige, afgeraffelde en veel te snel uitgesproken presentaties. Daarnaast is het gewoon onbeschoft. Het resultaat is onnauwkeurigheid, verwarring en tijdverspilling op de lange termijn. Het kost u zeker 30 e-mails om de misinterpretaties recht te zetten, extra uitleg te verschaffen en de verwarring weg te nemen.

“Wij kunnen ook nog even onze email wegwerken tijdens uw presentatie”

Multi tasken is bedoeld voor eenvoudige taken waar weinig betrokkenheid voor nodig is. Hoe meer taken u tegelijkertijd uitvoert, hoe langzamer u wordt van begrip. Als zowel spreker als publiek kosten, tijd en energie heeft gestoken om bij elkaar te komen dan is onverdeelde aandacht het minste wat u van uw publiek mag verwachten. Als zij hebben besloten om er bij te zijn, dan moeten ze u als spreker ook de geven aandacht die u verdient.

“Ik ben iets later en moet iets eerder weg”

Op tijd beginnen en op tijd eindigen is zowel de verplichting van de spreker als van het publiek. U mag van uw publiek verwachten dat ze voordat uw speech start in de zaal zitten en dat ze die pas weer verlaten als u -op de geplande tijd- uw speech heeft beëindigd. Overigens is het wel de verantwoordelijkheid van de sprekers en de congresorganisatie om een programma samen te stellen dat van begin tot eind de moeite waard is om bij te wonen. het gebeurt helaas maar al te vaak dat congresplanners de lege tijdsloten opvullen met wat ze maar kunnen vinden. Een congres moet van begin tot eind een coherent geheel vormen, zonder opvullers. U bent het aan uw publiek verplicht om het interessant te maken vanaf het begin to het eind. En uw publiek is het aan u verplicht om op tijd te komen en tot het einde te blijven.

Uw publiek is het aan u verplicht om u van het begin de aandacht te geven die u verdient. U bent het aan uw publiek verplicht om die aandacht ook echt te verdienen.

Wellicht ook interessant voor u

Het grootste probleem bij presentaties
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden
5 manieren om de aandacht van uw publiek vast te houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *