Vorige week woonde ik een presentatie bij van een advocaat over de juridische kant van ondernemen. Haar kantoor had een mooie locatie afgehuurd voor de presentatie en borrel achteraf en er waren in totaal zo’n 50 aanwezigen. Na het voorwoord van één van de partners sloeg het noodlot toe: Er waren werklui op het dak begonnen met boren. Het geluid overstemde alles. Tot overmaat van ramp raakten ze ook nog een elektriciteitsleiding waardoor de beamer en het geluid nu compleet uitvielen.Wat is het beste wat u kunt doen als alles misgaat?

Churchill
Er is maar één ding wat u kunt doen als alles misgaat: gewoon doorgaan. Een beroemde uitspraak van Churchill luidt: “If you’re going through hell, keep going!”. De spreker van het advocaten kantoor ging ook door: ze improviseerde, ze wist de belangrijkste punten uit haar boodschap te brengen op het moment dat het boren stopte en ze wist slim gebruik te maken van de flip-over. Doorgaan is dus het beste wat u kunt doen (en de rekening van de locatie niet betalen, maar dat is een andere discussie), en daar zij drie goede redenen voor:

allereerst wint u de sympathie van uw publiek als u doorgaat. Velen van uw publiek hebben ook wel eens in uw schoenen gestaan en kunnen zich indenken wat voor een ellende u overkomt. Als u echter stopt, dan beschouwt uw publiek dat als opgeven en zal de sympathie snel omslaan naar minachting.

Daarnaast is uw publiek gekomen om uw presentatie te zien. Ieder lid uit uw publiek heeft een reden om naar uw presentatie te komen, en die reden verdwijnt niet ineens als er iets onverwachts gebeurt. U bent als spreker een verplichting aangegaan richting uw publiek en u zult die verplichting moeten inlossen.

En als laatste voelt u zichzelf beter als u doorgaat . U heeft waarschijnlijk geen invloed op wat u op dat moment overkomt, maar u heeft wel invloed op hoe u daar op reageert. Als u doorgaat boekt u een morele overwinning, ook al is uw presentatie niet helemaal goed verlopen. Die morele overwinning draagt bij aan uw eigen zelfbeeld, en aan het beeld dat het publiek van u heeft.

Misschien voelt u zich gedwongen om u te excuseren voor de overlast. Het is in dit geval prima om dat te doen, maar niet noodzakelijk. Uw excuses houdt de aandacht op het probleem en weg van uw presentatie. Pak zo snel mogelijk de draad weer op.

(foto: flickr/Niklas Friedwall/Excplosion)

Wellicht ook interessant voor u

Top 5 grootste ergernissen bij presentaties
50 presentatietips
Zeurpieten in uw publiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.