Hoe vaak heeft u een presentatie bijgewoond waar een foto van een doelpunt werd geprojecteerd toen de spreker het had over het doel van zijn organisatie? Of een foto van 5 handen die elkaar vastgrijpen als er over samenwerking gesproken wordt?
Iedereen is het er over eens dat het gebruik van beelden helpt bij het onthouden van de boodschap, maar toch worstelt het publiek een dag na de presentatie alweer over welk doel de spreker had gesproken. Of wat er precies qua samenwerking van hen wordt verwacht.

Metaforen
Het lijkt wel een trend om in presentaties steeds vaker gebruik te maken van “metaforische” stock foto’s: Een bergbeklimmer als de spreker over “uitdagingen” spreekt, een schaakbord als er over “strategie” wordt gesproken of een jong plantje als “groei” het onderwerp is. Voor sprekers is het verleidelijk om deze foto’s te gebruiken. Ze zijn van hoge kwaliteit, goede resolutie en voor een paar euro te downloaden van istockphoto, shutterstock of andere stockphoto sites. Zo kunnen sprekers tegen geringe kosten de PowerPoint laten lijken alsof deze door een professioneel reclamebureau is ontworpen. Daarnaast lijkt het voor abstracte concepten zoals “synergie”, “competentie” of “ambitie” best handig om een metafoor te gebruiken om het idee duidelijker te maken.

Hoewel metaforische stock foto’s heel goed kunnen bijdragen aan een esthetisch verantwoorde slide, slaan ze vaak de plank mis als het gaat om duidelijkheid, helderheid en memorabiliteit. En juist die laatste drie zaken zijn belangrijk als u uw PowerPoint dia’s ontwerpt. Vergeet niet dat uw slides bedoeld zijn om uw boodschap te versterken, en niet om uw presentatie te versieren.

Dezelfde boodschap uitdragen
Uw slides zijn alleen effectief als ze dezelfde boodschap uitdragen die u op dat moment uitspreekt. Dus als u uw strategische beslissing om een extra fabriek te bouwen bespreekt, helpt een foto van een schaakbord uw publiek echt niet om uw boodschap beter te onthouden. U kunt in dat geval beter een foto laten zien van de (bouw-)locatie waar de extra fabriek gaat komen.
Gebruik geen beeldmateriaal dat Metaforisch aansluit bij boodschap, maar kies materiaal dat Letterlijk uw boodschap ondersteunt
Het is moeilijk om letterlijke beelden te vinden bij uw boodschap, zeker als u zichzelf beperkt tot stock foto’s. Maar een selfie met uw salesteam is een veel sterker beeld dan een stock foto met gladde mannen in glimmende pakken. Als u samenwerking wilt bevorderen tussen twee afdelingen, maak dan een foto van de beide managers van die afdeling die ergens aan het samenwerken zijn. Ook al is de kwaliteit van uw foto niet optimaal, de boodschap wordt veel beter onthouden dan die vijf handen die elkaar vastgrijpen.

Uiteindelijk zult niet helemaal om stock foto’s heen kunnen. Een slechte of clich√© foto is nog altijd beter dan een pagina vol met bulletpoints. Maar gebruik, wanneer u de kans krijgt, een foto die uw boodschap letterlijk ondersteunt. Een wazige of korrelige foto van alle nieuwe medewerkers is nog altijd beter dan welke gelikte foto u op Getty Images maar kunt vinden.

Wellicht ook interessant voor u

Het grootste probleem bij presentaties
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden
5 manieren om de aandacht van uw publiek vast te houden

One comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *