Beste Spreker, 

Uw presentatie is waardeloos. 

Met vriendelijke groet, 
Uw Publiek. 

Waarschijnlijk heeft uw publiek u nog nooit deze feedback gegeven. Zelfs niet als uw presentatie ook echt waardeloos was. De meeste mensen zijn te beleefd, te empatisch of het ontbreekt ze gewoonweg aan lef om de spreker rechtstreeks aan te spreken op zijn of haar optreden. In de wandelgangen daarentegen, of tijdens de borrel achteraf, wemelt het van feedback, vooral als de spreker niet in de buurt is.

Hetzelfde
Wanneer ons publiek ons wel rechtstreeks van feedback voorziet, dan is de feedback verrassend vaak hetzelfde voor bijna alle sprekers die een tegenvallend optreden hebben gegeven:

Hou op met het voorlezen van uw slides.
Ik kan zelf lezen, en dat geldt voor iedereen boven de zes jaar in uw publiek. Bovendien lees ik sneller dan dat u kunt spreken. Als u uw slides voorleest, waarvoor heb ik u dan nog nodig? U had uw PowerPoint beter naar mij kunnen mailen, dat bespaart ons beiden een hoop tijd. Ik heb liever dat u mij informeert, in plaats van uw slides. I wil graag horen wat u zelf van het onderwerp vindt.

Als u dan toch nog slides gebruikt met tekst er op, maak het leesbaar.
Gebruik kleuren die goed contrasteren en een lettergrootte en -type dat leesbaar is, ook achterin de zaal. Een lettergrootte van 30 punten of meer werkt meestal prima.

Maak oogcontact met ons en laat ons voelen dat u zowel in uw onderwerp als in uw publiek geïnteresseerd bent. Dat maakt het voor mij zoveel makkelijker om betrokken te blijven bij uw presentatie en achteraf uw boodschap te onthouden.

Vraag me niet om mijn vragen pas achteraf te stellen.
Dat maakt het voor u misschien makkelijker, maar niet voor mij. Ik wil dingen tijdens uw presentatie duidelijk krijgen, zodat ik u kan blijven volgen.

Als ik u een vraag stel, laat mij dan uitpraten.
Neem niet halverwege mijn vraag het woord over omdat u denkt dat u weet wat ik wil vragen. De kans is groot dat u de verkeerde aanname doet en daardoor de verkeerde vraag beantwoord. Daarnaast vind ik het bijzonder onbeleefd als u tijdens mijn vraag op uw horloge kijkt. Luister gewoon naar mijn vraag en kijk me aan.

Als u anekdotes, verhalen of voorbeelden geeft, laat ze dan alstublieft aansluiten op mijn situatie en ervaring.
Dat betekent dat u zich vooraf moet verdiepen in uw publiek. Wat is mijn functie? Waar lig ik ’s nachts wakker van? Wat levert uw informatie mij op? Wat weet ik al over uw onderwerp?

Wanneer u rekening houdt met deze zes punten dan doet u niet alleen ons een plezier, maar uw presentatie zal ook veel meer impact maken.

Met vriendelijke groet,
Uw Publiek.

 

Wellicht ook interessant voor u

Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties
50 presentatietips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.