Uw geloofwaardigheid is essentieel om uw publiek zover te krijgen dat ze naar u luistert, open staat voor uw ideeën en overtuigd wil worden van uw boodschap. Dit gaat verder dan een geloofwaardig verhaal: Ook U, als persoon, moet geloofwaardig zijn. Anders dan het voorbereiden van een enkele presentatie is werken aan uw geloofwaardigheid een continu proces.



4 onderdelen
Uw publiek bepaalt uw geloofwaardigheid op basis van 4 onderdelen:


  • Betrouwbaarheid. Vertrouwt uw publiek dat u de waarheid vertelt?
  • Gelijkheid. Kan uw publiek zich met u identificeren?
  • Autoriteit. Heeft u (in)formele autoriteit ten opzichte van uw publiek?
  • Reputatie. Staat u bekend om uw expertise over het onderwerp?
Alle onderdelen, en dan vooral reputatie, zijn het resultaat van een continu proces. Maar ook tijdens uw presentatie kunt u uw aanzien vergroten. Hieronder treft u vijf tactieken die u ter plekke kan toepassen om uw presentatie geloofwaardiger te maken.

1. Kom vroeg en verwelkom uw publiek bij binnenkomst


Te veel sprekers zijn “bezig” met het klaarzetten van de laptop en beamer wanneer het publiek binnenkomt. Het signaal dat zij impliciet daarmee afgeven is dat ze tijd te kort komen en de presentatie er even tussendoor doen. Fout! Zorg dat u op tijd bent en klaar staat als uw publiek binnenkomt. Op tijd komen en uw publiek welkom heten toont uw toewijding om uw publiek te dienen en dat maakt u betrouwbaar.

2. Wees beschikbaar voor uw publiek na uw presentatie


Blijf na uw presentatie beschikbaar en sta open voor vragen. Begeef u in het publiek tijdens de borrel na afloop. Uw publiek zal u beschouwen als toegankelijk en dat draagt bij aan het gevoel van gelijkheid.

3. Vertel anekdotes waarbij u zelf betrokken was (bent)


De kwaliteit van een anekdote ligt niet in de sterkte van het verhaal, maar in de treffendheid daarvan. Als u uw publiek vertelt dat het belangrijk is om zich in te zetten voor een goed doel, zorg er dan voor dat u dat zelf ook doet, en vertel daarover. Niemand zal uw advies opvolgen als u dat zelf niet doet. Uw publiek doet niet wat u zegt, maar wat u doet. Wanneer u laat zien dat u uw eigen advies opvolgt, zijn ze meer geneigd om uw andere punten, die minder goed te verifiëren zijn, voor waar aan te nemen.

4. Gebruik bronnen met een goede reputatie


Uw bewering onderbouwen met goede statistieke of citaten is retorisch sterk, maar uw publiek vindt de inhoud minder belangrijk dan de bron. Als u een economische trend bespreekt, gebruik dan statistieken uit het Financieel Dagblad in plaats van uit de Metro. Uw publiek beoordeelt uw expertise op de bronnen die u kiest. U lift mee op de autoriteit van uw bron. Het gebruik van goede bronnen versterkt ook uw reputatie.

5. Bevestig uw autoriteit in uw opening


Uw publiek bepaalt in de eerste 30 seconden van uw presentatie of u de moeite waard bent om naar te luisteren. Zorg dat u in uw opening aan uw publiek bevestigt dat u de aangewezen persoon bent om over het onderwerp te presenteren. Schrijf altijd uw eigen opening. Ook als u aangekondigd wordt door een dagvoorzitter. Stip essentiële feiten aan die hebben bijdragen aan uw expertise, maar overdrijf niet. Lange introducties, volgepropt met elk wapenfeit sinds uw 18e zijn saai en hoogdravend. Kies relevante en op het publiek afgestemde ervaringen om ze te overtuigen van uw autoriteit.

De sterkte van uw autoriteit is een veel belangrijkere factor dan de sterkte van uw argumenten  in uw overtuigingskracht. Werk er dagelijks aan en besteedt in de voorbereiding van uw presentaties exclusief aandacht aan uw geloofwaardigheid.

 
(foto: flickr/university unions/Leadership U 2014-37)

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?
Valse motieven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.