We leven in een tijdperk van optimisme. Positiviteitsgoeroes bepalen ons beeld van de werkelijkheid. In ons streven om steeds gelukkiger te worden, bannen we elke negatieve gedachte uit, in het kader van “als je het maar lang genoeg ontkent, verdwijnt het vanzelf“. Er komen steeds meer personal coaches,  keynote sprekers en “geloof in jezelf”-goeroes op het toneel met allemaal dezelfde boodschap: “Denk positief!”.

Collectieve allergie
Door deze positiviteit-cultuur ontstaat er een soort van collectieve allergie tegen slecht nieuws. Negatieve gedachten zijn het terrein van azijnpissers, doemdenkers en “de oppositie”. We beoordelen gedachten niet meer op waarheidsgehalte, maar op een schaal van negatief tot positief. Het gevolg laat zich raden: Een steeds vertroebelender beeld van de werkelijkheid. Dat heeft zijn weerslag op onze communicatie. Hoog tijd om eens een eerlijke balans op te maken:

5. Media vertellen ons wat we willen horen in plaats van wat we moeten horen

Door de toenemende concurrentie van informatieverstrekkers is het voor de “luisteraar” steeds makkelijk om te kiezen voor nieuws dat hun wereldbeeld voedt. In hun strijd om te overleven worden moderne media gedwongen om het verhaal naar de standaarden van de doelgroep te schrijven. Artikelen zijn doorspekt van meningen, interpretaties en verdraaiingen. Het doel is niet meer om verslag te doen, maar om aan de verwachting van het publiek tegemoet te komen.

4. De meeste bedrijfscommunicatie is zinloos

De grootste leugen die wij dagelijks verkondigen op internet is “Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga akkoord“. Algemene voorwaarden bevatten te veel “negatieve” informatie en blootstelling daaraan is slecht voor ons positief wereldbeeld volgens de goeroes. Bovendien is het natuurlijk ook erg vervelend om 60 pagina’s juridische voorwaarden door te moeten lezen voordat je het laatste album van Lady Gaga op je telefoon mag zetten. Het gevolg is wel dat we steeds vaker verzuimen om ons écht in iets te verdiepen voordat we ons inschrijven, abonneren of een product aanschaffen. We baseren onze keuzes op “one-liners”, mooie plaatjes en een 4/5-sterren “beoordeling”.

3. U wil de waarheid niet meer horen

De westerse cultuur is gebaseerd op vangnetten. Als je valt, dan het liefst zo zacht mogelijk. Vroeger kon je van 100 naar 0 vallen, maar tegenwoordig is 80 de ondergrens. Een val van 19 voelt daardoor nu heel anders aan dan vroeger. Een beetje slecht nieuws kan tegenwoordig aanvoelen als een complete mislukking. U wil, liever dan wat er werkelijk aan de hand is, alleen nog maar horen wat er goed gaat.

2. Men vertelt u steeds minder de waarheid

Naarmate u carrière maakt, komt u niet alleen hogerop in de hiërarchie van uw bedrijf, maar ook op de maatschappelijke ladder. Men probeert het u steeds meer naar de zin te maken, met als gevolg dat ze u proberen te “beschermen” tegen negatieve berichten. Er wordt wel eens gezegd dat mooie vrouwen en machtige mannen nooit de waarheid horen. Wanneer de machtsbalans naar uw kant doorslaat wordt het voor de andere partij steeds moeilijk om u te “confronteren”. Andersom kan ook: Heeft u zich wel eens opgewonden over de hufterigheid waarmee uw energiemaatschappij, telefoonprovider of de belastingdienst u behandelt als u uw rekening een paar dagen te laat betaalt? Het feit is dat u te laat was met betalen, en zij beschikken over de macht om u dat in duidelijke taal mede te delen.

1. Uw publiek is niet geïnteresseerd in uw presentatie

Ook al heeft u er nog zoveel moeite voor gedaan, op het moment dat u het podium opkomt zijn de verwachtingen van uw publiek laag tot niets. Natuurlijk willen ze dat u slaagt, want dat betekent dat ze hun tijd niet hebben verspild. Maar uw publiek is zo vaak teleur gesteld door andere sprekers dat ze hun verwachtingen vooral richten op het voorkomen van weer een teleurstelling. Alleen wanneer u een gepassioneerde, overtuigende en onthullend presentatie neerzet zult u in staat zijn om uw publiek voor u te winnen.

Optimisme is niet een kwestie van ontkennen van de confronterende werkelijkheid, maar veel meer het vertrouwen om elke situatie, hoe slecht dan ook, het hoofd te kunnen bieden. Stap uit die schijnwerkelijkheid.  

(foto: flickr/Leonard John Matthews/bed of nails on 13 Oct 2010 – day 286)

Wellicht ook interessant voor u

De vier slechtste, maar veel gebruikte presentatieregels
3 nalatigheden waarmee sprekers zichzelf saboteren
Hoe lichaamstaal bijdraagt aan een sterkere presentatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.