Welke opmerking komt sterker over? “Ik ben het met u eens.” of “Ik ben het echt helemaal met u eens.” Als u voor de laatste zin heeft gekozen, dan wordt het hoog tijd dat u eens stilstaat bij wat woorden wel en niet teweeg kunnen brengen.

Waarderend bijvoeglijk naamwoord
Kent u het nog van school? Bijvoeglijke naamwoorden geven een eigenschap of toestand aan van een zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld: een blauwe auto. U kunt ook bijvoeglijke naamwoorden gebruiken om een bepaalde waarde toe te kennen aan het zelfstandig naamwoord, en daar gaat het vaak fout: Wanneer u een waarde koppelt aan het woord dat u gebruikt, verzwakt u de kracht ervan. Het is zwakker om te zeggen “Ik heb dat écht gedaan” dan “Ik heb dat gedaan”. De eerste zin laat een grote diversiteit aan betekenissen open voor de simpele boodschap dat je iets hebt afgerond: De spreker kan er (te) lang over gedaan hebben en het nu uiteindelijk afgerond hebben. Of hij bedoelt “In tegenstelling tot wat u denkt..” Wat de betekenis in werkelijkheid ook is, als u de zin op deze manier formuleert, impliceert u wantrouwen, of: dat u het eerder niet had gedaan.

Stopwoorden
Veel presentaties die ik bijwoon zijn doorspekt met deze waarderende bijvoeglijke naamwoorden. Eigenlijk”, “echt”, “enorm”, “bijzonder”, zijn loze kwalificaties die uw autoriteit als spreker verzwakken en, als ze in uw hele speech voorkomen, uw publiek steeds meer aan het twijfelen brengt over uw geloofwaardigheid. Net als stopwoorden (eh, uhm, ..ziet u?) slijten ook deze woorden langzaam in uw vocabulair.

Elimineren
Het zal u veel inspanning kosten om deze woorden uit uw presentatie te elimineren. Neem uzelf, net als bij die anderen stopwoorden, op video op, of oefen regelmatig voor collega’s en laat ze turven hoe vaak u zo’n loze kwalificatie doet.

Uw woordkeuze kan uw autoriteit makkelijker verzwakken dan versterken. Trap niet in de valkuil om uw publiek te willen overtuigen met loze kwalificaties. U bent de expert op het onderwerp. U heeft geen verbale krukken nodig!

(foto: flickr/Christian Pierret/speech)
 

Wellicht ook interessant voor u

Wordt er wel naar u geluisterd?
Kritiek ontvangen of genegeerd worden
5 presentatie gewoontes die u moet afleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *