De industriële revolutie heeft onze verantwoordelijkheden sterk verandert. Voordat in Engeland in de 19e eeuw de eerste fabrieken in gebruik werden genomen werkten de meeste mensen vanuit huis. Ze hadden bijvoorbeeld een weefgetouw staan waarmee ze stoffen maakten, en kregen pas betaald wanneer ze een lap stof geproduceerd en verkocht hadden. Later, toen de industrie zijn intrede deed, kregen arbeiders betaald voor de uren die ze in de fabriek aan het werk waren en was het de verantwoordelijkheid van de (directie van de) fabriek dat die arbeid uiteindelijk een lap stof oplevert die verkocht wordt. De verantwoordelijkheid voor het resultaat van onze arbeid werd voor een groot deel overgenomen door fabrikanten.

Cultuur van delegeren
De meeste mensen werden onderdeel van een proces en dat leidde tot een cultuur van delegeren. De fabrikant delegeerde werk naar de arbeiders, en de arbeiders ” delegeerden” verantwoordelijkheid naar de fabrikant. Onze samenleving plukt tegenwoordig nog steeds de vruchten van de sterke verbetering van efficiency die de industriële revolutie teweeg heeft gebracht, maar er zijn ook donkere kanten aan deze cultuur van delegeren: Wij zijn langzaamaan steeds afhankelijker geworden van externe motivatie: “Kom op tijd op het werk, want anders wordt de baas boos.”, “Doe je werk beter dan je collega’s en je krijgt promotie of een hoger salaris.” of ” Verkoop meer en je ontvangt een hogere bonus.”.

Belangrijke oorzaak van spreekangst
Die externe motivatie is een belangrijke oorzaak van spreekangst: “Als ik een verkeerde grap maak, dan knapt mij publiek af.”, “Als ik te stellig ben in dit standpunt dan verlies ik een groot deel van het publiek” of “Wat als het publiek niet begrijpt wat ik wil zeggen?”. Externe motivatie is vals, en als u zich door externe factoren laat motiveren voor uw presentatie wordt het falen van uw presentatie bijna een self-fulfilling prophecy.

Juichend publiek
Presentaties leveren niet per definitie voorspelbare resultaten op, zoals productielijnen dat wel doen. Externe motivatie past niet bij presentaties. Zoeken naar geïnspireerd, dankbaar en juichend publiek is een onbegaanbare weg. U zult op zoek moeten naar interne motivatie: Geloven in uw boodschap, vertrouwen hebben dat uw idee waardevol is en de wil hebben om uw publiek daarvan te overtuigen.

Uw publiek waardeert vooral sprekers die intrinsiek gemotiveerd zijn. Sprekers die zich uit zichzelf sterk maken voor het onderwerp, zonder dat ze daar hun baas voor nodig hebben.

 
(foto: Boston public library/A.B. Chase Organ Co., Norwalk, U. S. A. (front))

Wellicht ook interessant voor u

15 quotes over presenteren
Praat minder, zeg meer
Expertise maakt nog geen goede spreker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.