Heeft u wel eens een verslag gelezen van een presentatie die u heeft gegeven? Of heeft u wel eens de twitterberichten gelezen die uw publiek direct na uw presentatie de wereld in sturen? Als u dit nog nooit heeft gedaan: Houden zo, tenzij u zich graag wil irriteren.


U heeft helemaal niet gezegd wat zij vertellen wat u heeft gezegd. U bedoelde iets totaal anders dan wat zij zeggen wat u bedoelde. Er wordt gediscussieerd over een voorbeeld dat u gaf in plaats van over het standpunt wat u wilde overbrengen. Uw publiek heeft u verkeerd begrepen.


Voldoende informatie
We zijn ervan overtuigd dat als we onze boodschap maar in concrete bewoordingen en met aansprekende voorbeelden overbrengen, we daarmee een duidelijk, accuraat beeld neerzetten. Zo werkt het echter niet. Als spreker brengen we heel veel informatie over: onze verbale boodschap, onze non-verbale houding, onze stijl, onze intonatie en ons charisma, vaak nog aangevuld met aansprekende PowerPoint dia’s.  Goede sprekers hebben al deze elementen in balans, maar toch worden ook zij verkeerd begrepen. Het probleem is dat wij mensen gewoon niet zo goed zijn in het ontvangen en verwerken van al deze prikkels. Wij luisteren, kijken en voelen per definitie selectief en laten het grootste deel van wat op ons afkomt niet eens door.



Rekening houden

Hou er rekening mee dat u niet begrepen wordt. Herhaal uw boodschap telkens weer. In andere bewoordingen en met andere voorbeelden maar met dezelfde intentie.

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?
Valse motieven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.