Presenteren is een van de belangrijkste vormen van (zakelijke) communicatie. In schril contrast met de cruciale rol die presentaties vaak spelen staat de kwaliteit ervan. Veel presentaties zijn niet om aan te horen, en slaan volledig de plank mis. De schade van een slechte presentatie is niet altijd in geld uit te drukken. Sprekers blijken te vaak het publiek te irriteren, in plaats van te inspireren. Ik heb aan 2.000 twitteraars gevraagd waar ze zich het meest aan ergeren bij (slechte) presentaties, en daar is deze top-5 uit gekomen:

5. Slecht werkende techniek (5,5%)


De beamer werkt niet, kleuren op de dia’s die vloeken of te weinig contrasteren waardoor de dia (op de beamer) onleesbaar is. Veel is te voorkomen door een halfuur voorafgaand aan de presentatie in de zaal de techniek te testen en uw dia’s te projecteren. Als u ziet dat ze onleesbaar zijn, kunt u ze nog aanpassen.

4. Stopwoorden (11%)


Uuh….Okay… en nu…toch… U kent ze wel, stopwoorden. Ze komen vaak voor bij mensen die regelmatig voor een groep spreken en slijten er langzaam in. Tot grote ergernis van uw publiek! Voorkom stopwoorden als u presenteert en besteedt hier regelmatig aandacht aan.

3. Gebrek aan interactie (16%)


Interactie is cruciaal in een presentatie. Mensen leren beter als ze ergens zelf achter komen, dan als het ze gezegd wordt. Uw publiek weet dat, want het is niet voor niets dat gebrek aan interactie een van de grootste ergernissen is. Uw publiek komt om wat van u te leren, en verwacht van u dat u ze daarmee helpt. Bedenk vooraf welke vragen u aan uw publiek wilt stellen en hoe u het antwoord wil verwerken. Betrek uw publiek bij uw boodschap.

2. Een slechte inhoud (30,5%)


Een onsamenhangend verhaal, langdradig, niet deskundig, ongeloofwaardig en gebrek aan passie bij de spreker. Alle benamingen van een slecht verhaal ben ik  in de enquête tegengekomen. U moet wel wat te vertellen hebben voordat u op het podium klimt! Uw publiek verwacht dat van u, hoewel het dat niet altijd uitspreekt. De grootste oorzaak van een slecht verhaal is het feit dat sprekers te veel willen vertellen. Committeer u aan uw boodschap en bepaal vooraf hoe u uw publiek daarvan kan overtuigen. Verras uw publiek met aansprekende anekdotes.

1. Voorlezen van dia’s (36%)


Verbazingwekkend dat dit nog zoveel voorkomt! Als u uw presentatie van uw dia’s voorleest, wat is dan de toegevoegde waarde van de bijeenkomst? U had net zo goed de dia’s in een email naar uw publiek kunnen sturen. Dat scheelt een hoop tijd. Uw publiek leest namelijk sneller dan dat u kunt spreken. Mensen kunnen maar via één kanaal verbale (tekst) informatie tot zich nemen. Wilt u dat ze kiezen tussen uw stem of uw dia’s of gaat u uw dia’s gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn?  Zorg ervoor dat uw presentatie in uw hoofd zit en maak uw dia’s ter ondersteuning. Besteed meer tijd aan oefenen. Gebruik uw dia’s niet om ú door de presentatie te helpen, maar om uw publiek er door heen te helpen!

(foto: flickr/tourist_on_earth/46 – What you looking at)

Wellicht ook interessant voor u

Wat als alles misgaat?
Het niveau waar je nog net mee weg kan komen
50 presentatietips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.