Vorige week woonde ik een presentatie van een uur bij over business intelligence voor dienstverleners. De bijeenkomst was georganiseerd door een groot landelijk accountantskantoor, dat kosten noch moeite had gespaard om een grote groep geïnteresseerden bij elkaar te krijgen. De spreker, Eduard, was een senior consultant van dat kantoor. Hij begon zijn presentatie met een dank-je-wel-voor-je-aanwezigheid en vervolgde met de agenda, waarbij hij tot in detail bij ieder agendapunt vertelde waar hij het over ging hebben. Daarna kregen we een kwartier lang een “commercial” over zijn bedrijf: allemaal cijfers en feiten, en niet te vergeten de ellenlange klantenlijst die ze in al die jaren hebben bediend. Eduard vond dit erg belangrijk, maar zijn publiek niet. Tot nu toe ging zijn presentatie over zichzelf en zijn bedrijf, en niet over datgene we voor gekomen waren: business intelligence voor dienstverleners.

Zijn totale presentatie (van 1 uur) bestond uit 71 powerpoint-dia’s. Geen enkele titel van die dia’s was aansprekend. Denk aan titels als “Algemeen overzicht toepassingen data-analyse” en “Strategische impact managementrapportages”. En hoewel Eduard deskundig was op elk onderdeel van zijn presentatie, liet hij zich toch leiden door zijn slides en de feitelijke inhoud daarvan. Hij heeft gedurende zijn presentatie niemand uit het publiek ook maar één keer weten te raken met een pakkende anekdote, een inspirerende opening of een overtuigend plaatje. Bovendien wist na een uur nog steeds niemand welke rol Eduard nu precies speelt in het hele verhaal. Hoewel hij een goed gefundeerde presentatie hield over business intelligence, heeft hij het geen enkele keer over de specifieke uitdagingen gehad waar de meesten in zijn publiek mee kampen.

De manier waarop Eduard sprak werkte ook al niet mee. Hij bleef continu in hetzelfde monotone ritme en heeft geen enkele keer zijn stem verheven. Hij ging ervan uit dat zijn publiek een “deskundige” presentatie verwachtte, en in zijn beleving was dat een presentatie zonder kleur, enthousiasme of menselijkheid. Ik heb in het uur dat zijn presentatie duurde regelmatig om me heen gekeken, en ik zag veel mensen uit het publiek andere dingen doen: lezen, twitteren of spelen op hun iphone. Eduard heeft dubbel betaald voor zijn mislukte presentatie. Niet alleen de rekening van de zaalhuur en de uitgebreide borrel achteraf, maar hij heeft ook nog een enorme kans om nieuwe klanten te werven om zeep geholpen.

Eduard speelde op safe. Hij deed zijn uiterste best om geen fouten te maken tijdens zijn presentatie. Veel boeken en cursussen over presenteren doen hetzelfde. Als u doet wat zij zeggen, dan zult u geen fouten maken. U zult niet voor gek staan en niet bekritiseerd worden. Dat is echter een erg kortzichtige manier om uw angst de baas te blijven. Als u een goede presentatie wil geven, werkt deze manier niet. Een goede presentatie is persoonlijk, onthullend en memorabel. Om dat te bereiken zult u iets van uzelf moeten laten zien, een standpunt innemen en deze met hand en tand verdedigen en uw presentatie moet niet te “geleerd” over komen. Regels zijn handig als u een computer programma wil schrijven, maar ze bieden geen soelaas als het om presenteren gaat. Alle grote wetenschappers, kunstenaars en leiders uit de geschiedenis hebben één ding gemeen: ze hielden zich niet aan de regels.

Doe in uw presentatie hetzelfde. Hou u niet aan de regels en verras uw publiek met een authentiek, persoonlijk en inspirerend verhaal.

(foto: flickr/~Mers/Helmet Required)

Wellicht ook interessant voor u

blank
Om wie draait het eigenlijk?
blank
8 overtuigingen van slechte sprekers
blank
Wat als alles misgaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.