Enkele weken geleden woonde ik een presentatie bij van een SEO-specialist. SEO staat voor Search Engine Optimization en houdt in dat je je website zodanig manipuleert dat je hoog in de zoekresultaten van google komt. De spreker had zijn werk goed voorbereid en liet mij zien dat mijn website bij lange na niet op de eerste pagina verschijnt als er gezocht wordt op “presentatie training”. Dat is commercieel niet zo handig, maar eerlijk gezegd streef ik er niet naar om “gevonden” te worden. Ik wil liever dat mensen naar mij gaan zoeken.

Steeds intensiever
Het probleem dat ik met SEO heb is dat er steeds meer aanbieders komen, die ieder voor zich de eigen website gaan “optimaliseren”. Ik zal dus steeds meer energie (of geld, als ik het door een specialist laat doen) er in moeten steken om bovenaan de resultaten te blijven. Daarnaast is Google ongetwijfeld ook continu bezig om deze duurbetaalde manipulaties te omzeilen, omdat de zoekresultaten anders niet meer “objectief” zijn. Het wordt steeds intensiever om “gevonden” te worden.

Inflatie
Dit fenomeen is niet nieuw. Wanneer concurrenten nagenoeg hetzelfde te bieden hebben rest ze niets ander dan te concurreren met de laagste prijs. Het gevolg is dat die producten steeds goedkoper worden, een soort van inflatie van het product in plaats van valuta. Sommige bedrijven kiezen ervoor om prijsvechter te zijn, met als gevolg dat ze niet meer met het product zelf bezig zijn, maar met alles er omheen: optimaliseren van productie en logistiek, schaalvergroting, goedkopere materialen, scherpere inkoop en niet te vergeten zoekmachine optimalisatie.

Presentatie
Sprekers zitten met hetzelfde dilemma. Alles wordt uit de kast getrokken om de presentatie inspirerender te maken. Filmpjes, bewegende grafieken, prezi, en niet te vergeten een compleet arsenaal aan presentatie-“technieken”. De prijzenslag onder sprekers wordt steeds heviger: De vorige spreker had een mooi filmpje, de volgende heeft een nog mooier filmpje. Zijn opvolger heeft er zelfs twee. De volgende spreker heeft zijn slides door een gerenommeerd reclamebureau laten ontwerpen. Degene daarna heeft niet alleen zijn slides laten ontwerpen, maar ook nog zijn tekst, compleet met inspirerende one-liners. Ook hier is sprake van inflatie, met als gevolg geen oog meer voor de boodschap, maar alleen voor de technieken. Een mooi voorbeeld van deze inflatie is de videoboodschap van minister Hennis aan defensie op 17 sept. De ultieme prijsvechterspresentatie die door Lars Duursma van Debatrix in deze blogpost scherp wordt geanalyseerd.

Uw boodschap aanscherpen, versterken of waardevoller maken is lastig en kost u veel tijd. Bovendien moet u dit continu blijven doen om uiteindelijk als autoriteit bekend te staan. Technieken heeft u zo aangeleerd, filmpjes zo gevonden, slides zo gekocht en levert u op korte termijn misschien wel succes. Maar uw publiek zoekt naar autoriteit. Wat is uw keus? Wilt u gevonden worden? Of liever gezocht?

 
(foto: flickr/guy p./it’s going to get worse)
 

Wellicht ook interessant voor u

10 goede (presentatie) voornemens voor 2015
10 presentatievoornemens voor 2013
De bron van creativiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.