Als u in het openbaar gaat spreken ziet u er natuurlijk uit om door een ringetje te halen: U bent naar de kapper geweest, u heeft uzelf een nieuw (mantel-)pak aangemeten en u heeft een professionele powerpoint slideshow laten maken.

Het draait niet om u!
Veel sprekers maken een verkeerde inschatting: Ze denken dat het voor het publiek erg belangrijk is wie de spreker is. Maak uzelf niets wijs: het zal ze niets interesseren, tenzij u Lady Gaga, Brad Pitt of een andere beroemdheid bent. Het enige wat uw publiek zal interesseren is wat u voor hen kan doen. Ze willen weten of u iets kan bieden wat ze nodig hebben, of waar ze zelf beter van worden.

De echte reden van hun komst
U kunt uw publiek niet overtuigen van uw standpunt of presentatie met mooie slides, een nieuw kapsel en/of een nieuw pak. Uw publiek vindt het daarentegen wel belangrijk dat u een geloofwaardige bron bent, dat u kundig bent en dat u normen en waarden heeft. De echte reden dat u een volle zaal voor u heeft is dat uw publiek op zoek is naar iets wat ze nodig hebben of beter van worden.

Focus
Het is aan u om in te schatten wie uw publiek is. Waarom komen ze naar uw presentatie? Wat denken ze uit uw presentatie te halen? Verplaats u in uw publiek: Welke gewoontes hebben ze, welke normen en waarden, welke levensstijl? Als u (enkele) namen kent, zoek ze op linkedin. Zorg dat u ze goed leert kennen. Door uw focus te verleggen van hoe u overkomt naar wie uw publiek is creëert u een sfeer waarin u contact kan maken met uw publiek.

Voor sommig publiek is uiterlijk vertoon heel belangrijk, maar de meesten zien liever een spreker die zich in hen verdiept heeft. In combinatie met een gestreken overhemd, gepoetste schoenen en gekamde haren bent u onweerstaanbaar!

(foto: flickr/Robert Young/The Red Carpet)

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?
Valse motieven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.