Een bijzondere vorm van presenteren is de “elevatorpitch”. Helaas weten veel sprekers niet wat de bedoeling is van een elevatorpitch: te veel mensen proberen in pak ‘m beet dertig seconden tijd hun product of dienst te verkopen. Sterker nog: als presentatiecoach krijg ik regelmatig de vraag of ik kan helpen om een elevatorpitch te maken die “verkoopt”.  Laat ik u uit die droom helpen….
Er zijn bijna geen producten te vinden die u in dertig seconden tijd kan verkopen. Hooguit misschien een wat betere (lees: duurdere) whiskey in de kroeg aan iemand die al een whiskey bij u bestelde, maar daarna houdt het snel op. U bent dit artikel nu zeker al dertig seconden aan het lezen, maar u heeft (waarschijnlijk) nog geen presentatietraining bij mij geboekt. Zo’n besluit neemt u nu eenmaal niet in zo’n korte tijd. Hetzelfde geldt ook voor uw klanten.

Missie
U kunt met een elevatorpitch dus geen verkoop sluiten. Maar het doel van een elevatorpitch is ook niet om in zo’n kort mogelijke tijd een zo accuraat mogelijke omschrijving te geven van wat u of uw bedrijf doet. Of (-nog erger!-) om in vage bewoordingen en containerbegrippen uw missie, visie en bedrijfsfilosofie te vertellen.

Het doel van uw elevatorpitch is om binnen dertig seconden de aandacht van uw publiek te grijpen met een dermate overtuigend verhaal dat ze een vervolg(afspraak) willen. Tenzij u achter de bar staat……..

Wellicht ook interessant voor u

Het niveau waar je nog net mee weg kan komen
50 presentatietips
Zeurpieten in uw publiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.