Heeft u de neiging om het punt dat u wil maken met negatieve woorden te omschrijven? Deze investering kan geen kwaad”“Het is geen slecht idee om hier eens wat meer aandacht aan te geven” of “We zullen ons niet laten intimideren”. Onbewust zwakt u hiermee uw standpunt af. U geeft het signaal af dat u zich moet verdedigen, een voorbehoud maakt, of dat uw suggestie vrijblijvend is.

Politici
U kent ongetwijfeld het voorbeeld van de dubbele ontkenning die veel politici gebruiken: “Ik sta daar niet negatief tegenover”. Gefrustreerd dat het standpunt niet uit de eigen koker (of partij) komt, geven ze zo schoorvoetend toe dat ze het er wel mee eens zijn. Het probleem van zo’n dubbele ontkenning is dat het uit zwakte is geboren in plaats van dat het uit eigen kracht voortkomt.

Onbewust
Ons onderbewuste brein kan niet omgaan met ontkenningen. Het woord “niet” is veel te abstract voor ons. Als ik u vraag om niet aan een roze olifant te denken, dan denkt u er ineens wel aan. Wanneer u uw standpunt in de vorm van een ontkenning formuleert, legt u precies de nadruk op het tegenovergesteld. U prent als het ware het tegenovergestelde van uw standpunt in het hoofd van uw publiek. Het gevolg is dat uw publiek zich gaat richten op tegenargumenten, en u in de verdediging moet.

Beklaagdenbankje
Waneer u in het beklaagdenbankje terecht komt is het te laat. Dan wordt u gedwongen om te ontkennen. “Ik heb niet dronken achter het stuur gezeten” ,”Ik heb mijn vrouw niet geslagen” of “Ik heb geen geld verduisterd”. In de rechtszaal bent u misschien onschuldig totdat het tegendeel bewezen is, maar uw publiek (en de publieke opinie) heeft u allang schuldig verklaard. Voor uw publiek bent u schuldig totdat u het tegendeel bewijst.

Als u zelf niet 100% achter uw standpunt staat, hoe kunt u dan ooit uw publiek overtuigen om er wel 100% achter te staan? Wanneer u uw standpunt maakt, laat dan duidelijk blijken dat u er 100% achter staat. Neem alle twijfel weg: “Dit is de beste investering die we kunnen doen”, “Hier moeten we alle aandacht aan gaan geven” of “We zullen laten zien dat wij het voor het zeggen hebben”. Of voor de politici onder u: “Ik sta daar volledig achter”.

Uw publiek laat zich alleen overtuigen als u zelf overtuigd bent.

 
(foto: F.G.O. Stuart (1843-1923) – RMS Titanic departing Southampton on April 10, 1912)
 

Wellicht ook interessant voor u

Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden
5 manieren om de aandacht van uw publiek vast te houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *