Kort geleden woonde ik een presentatie bij over een innovatief ICT concept. De presentatie werd gegeven door de CEO en oprichter van het bedrijf dat het concept in de markt zet. Helaas is het belangrijkste wat ik van zijn presentatie heb onthouden de manier waarop hij begon: “Ik denk dat u veel verwacht van deze presentatie, en ik hoop dat ik u niet teleur zal stellen”. Deze zin schepte bij mij de verwachting dat ik teleurgesteld zou worden. Bovendien vroeg ik mij af waarom hij dacht dat we zo’n hoge verwachtingen hadden.

Het komt helaas vaker voor dat veel sprekers beginnen met een excuus: “Ik ben nog geen expert, maar…”, “Ik spreek niet dagelijks voor publiek, dus…” of “Ik hoop dat ik het ik verhaal voor u een beetje duidelijk kan maken”. Met een excuus begint u niet alleen op een zwakke manier aan uw presentatie, u helpt ook nog uw autoriteit als spreker om zeep. Bovendien zal uw publiek vanaf dat moment niet naar uw verhaal luisteren, maar gaan ze wachten totdat u (een) fout(en) maakt.

U heeft aan het begin van uw presentatie ongeveer een halve minuut om de aandacht van uw publiek te trekken en ze te bewijzen dat u de moeite waarde bent om naar te luisteren. Pak die kans in uw opening om hoge verwachtingen bij uw publiek te scheppen. Het draagt bij aan uw geloofwaardigheid, en aan het beeld dat uw publiek na afloop over u onthoudt.

(foto: flickr/Alyssa & Colin/Setting up for lifestreaming 101 presentation)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.