Herkent u dit: Aan het einde van de presentatie krijgt het publiek gelegenheid tot vragen, maar tot ergernis van de meeste aanwezigen zijn er het steeds één of twee dezelfde mensen die alle vragen stellen. Of er is na uw presentatie iemand in het publiek die het niet kan laten zelf een ellenlange speech te houden als inleiding voor zijn vraag (als die al komt!). Interactie met het publiek is mooi, maar vaak mondt het uit in interactie met slechts enkele personen uit het publiek. Deze situatie kan de impact van een goede presentatie om zeep helpen en (de rest van) uw publiek houdt u er verantwoordelijk voor.

Als er geen dagvoorzitter is, is het uw taak om dit soort mensen de mond te snoeren. U kunt dat op een diplomatieke manier doen, of botweg vragen : “Wilt u alstublieft uw vraag stellen?“.  Hetzelfde geldt voor iemand die te veel vragen stelt: Uw publiek verwacht dat u aan iedereen een gelijke kans geeft om vragen te stellen. Laat u niet verlokken tot een vraaggesprek met de vragensteller. Geef aan dat het nu tijd is voor een vraag van iemand anders. Als het nodig is parkeert u de vragensteller: “U heeft daar een belangrijk onderwerp waar ik nu niet genoeg aandacht aan kan geven. Ik zal daar straks met u over doorpraten. Ik geef nu graag antwoord op de vraag van de volgende persoon.”.

Te veel individuele aandacht in groepen is dodelijk. Neem deze situaties mee in uw voorbereiding. Zorg dat u een antwoord heeft op iemand die u uitlokt tot een dialoog. Zorg dat u uw opmerking klaar heeft staan als iemand uit het publiek een speech begint. Als er dagvoorzitter is, spreek dan af wanneer u zijn interventie verwacht. Uw publiek zal u daar dankbaar voor zijn.

(foto: flickr/Giorgio Montersino/speech)

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Zeurpieten in uw publiek
15 quotes over presenteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.