(te) Veel sprekers zijn voornamelijk bezig met wat het publiek van ze vindt. Uit angst om niet voor vol aangezien te worden zijn ze langzaamaan steeds gevoeliger geworden voor (negatieve) kritiek. Die gevoeligheid is ook gelijk het probleem: Als u zoekt naar kritiek, de mensen in publiek die uw grap niet begrijpen of de mensen die niet tevreden zijn met uw presentatie, dan zult u ze ook altijd vinden.

Homogeen
Er zijn twee alternatieven die u kunt overwegen als u kritiek wilt vermijden. De eerste is om alleen te presenteren voor een homogeen publiek. Als iedereen in uw publiek van hetzelfde niveau is, dezelfde interesses hebben en ze allemaal even snel uw grappen doorhebben dan verdwijnt de kans op slechte kritiek als sneeuw voor de zon. Mocht u kiezen om voortaan alleen voor een homogeen publiek te spreken dan wens ik u veel succes: Elk mens is uniek, en wat de een in vervoering brengt kan bij een ander juist irritatie opwekken.

Onzichtbaar
Het tweede alternatief is om uzelf onzichtbaar te maken. Hou uzelf op de achtergrond, treedt niet in het voetlicht, spreek u niet uit en maak geen verschil in het leven van de mensen om u heen. Mensen zullen u niet (meer) bekritiseren. Missie geslaagd.

Onterecht
Bekritiseerd worden is niet altijd even leuk. De mensen die u bekritiseren baseren hun oordeel op vooroordelen, verkeerde inschattingen en geruchten. Daarnaast nemen ze ook nog te weinig tijd om u goed genoeg te leren kennen voor een genuanceerd oordeel. U wordt gegarandeerd verkeerd beoordeeld, onder- of overgewaardeerd en onterecht afgewezen.

U kunt ook voor het veilige alternatief kiezen: Onzichtbaar zijn en genegeerd worden. Aan u de keuze….

(foto: flickr/shellygrrl/[5/52] thumbs up, thumbs down)

Wellicht ook interessant voor u

Wordt er wel naar u geluisterd?
Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
5 presentatie gewoontes die u moet afleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *