In mijn praktijk krijg ik regelmatig mensen over de vloer die ten onrechte denken dat ze niet goed kunnen presenteren. Bijna iedereen beschikt over (verborgen) spreek-talenten en de kunst van het presenteren is om die te gaan gebruiken. Mijn rol als presentatie coach is simpelweg om die talenten te ontdekken en de ‘leerling’ vervolgens technieken mee te geven om die talenten te ontwikkelen tot een excellent niveau. Een dankbare taak, want over het algemeen kunnen we met eenvoudige stappen sterke verbeteringen bereiken.

Er zijn echter ook mensen die ten onrechte denken dat ze goede sprekers zijn. En die krijg ik (uiteraard) nooit over de vloer. Vaak hebben ze zich verdiept in het vak van presenteren en zichzelf een groot arsenaal aan presentatie vaardigheden aangeleerd. En juist die vaardigheden zijn de oorzaak dat ze zichzelf voor gek zetten op het podium, alleen dat weten ze zelf niet. Deze sprekers beschouwen de aangeleerde technieken als een persoonlijk talent en zijn ervan overtuigd dat ze daardoor goede sprekers zijn. Hieronder staan een paar dingen die ik regelmatig tegenkom in presentaties van dit soort sprekers:

Gebruik van clichés


De presentaties zijn vaak doorspekt met irrelevante clichés: “Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis”, “Synergie” of “Dit idee gaat de wereld veranderen”. Ze worden met de juiste intonatie, handgebaren en stemvolume gebracht, maar de spreker heeft niet begrepen waar zijn focus op moet liggen. Het gaat niet om de techniek, de intonatie of een inspirerend citaat. Het gaat om de boodschap.

Metaforen uitmelken


Vooral sportmetaforen zijn favoriet. De spreker denkt dat hij een uniek talent heeft voor het vinden van metaforen. Onzin. Bijna iedereen kan een metafoor verzinnen. Bij deze sprekers draait het echter om de metaforen in plaats van om de boodschap. Ze hebben een mooie metafoor gevonden en blijven er uitputtend in doorgaan. Een metafoor is alleen op zijn plaats als deze de boodschap verduidelijkt. Metaforen zijn momenten, geen onderbouwing.

Over zichzelf praten


Publiek houdt van persoonlijke verhalen, dat maakt sprekers menselijk. De kunst is wel om te weten to hoever je kunt gaan. Sommige sprekers weten niet van ophouden. Ze blijven maar doorgaan over hoe ze zich voelen, of over het fascinerende proces wat ze doorgemaakt hebben om te komen waar ze nu zijn. Publiek maakt zich vooral druk over zichzelf en hun eigen problemen, niet over die van de spreker.

Overdreven gebruik van plaatjes


Ja, deze sprekers weten het ook: less is more, dus geen bulletpoints, maar plaatjes op de slides. Maar ook slides met een goed design kunnen de plank mis slaan. Sprekers zetten zichzelf voor gek met slides die iets illustreren wat niet geïllustreerd hoeft te worden: Iedereen weet hoe een file er uit ziet, daar is geen plaatje voor nodig. Of wat te denken van uitgemolken metafoor: Een bal die in de goal zit om uit te beelden dat je scoort. Waardeloos. Ook met beelden geldt: less is more. Een powerpoint is niet bedoeld om te bewijzen dat de spreker een goede smaak heeft, of leuk kan ontwerpen.

In het middelpunt willen staan


Sprekers krijgen bij voorbaat autoriteit. Hun expertise of functie is de reden dat ze spreken. Sommige sprekers raken daardoor overtuigd dat het om de spreker draait. Een presentatie is echter alleen een moment opname. De verkregen autoriteit is tijdelijk. In een presentatie draait het om het publiek, niet om de spreker.

Veel van onze talenten zijn latent aanwezig. Op spreekgebied kunt u vaak meer dan u denkt. Helaas zijn sommige gebreken ook latent. Kennis van presentatie technieken maakt van u geen goede spreker. Kennis van uzelf daarentegen wel.

 
(foto: flickr/Karolina Lubryczynska/mr clown)

Wellicht ook interessant voor u

Excuses helpen creativiteit om zeep
Wordt er wel naar u geluisterd?
Verzwak een presentatie niet met sterke woorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.