Wanneer u een willekeurig publiek vraagt waar een goede presentatie aan moet voldoen, dan staat steevast een gepassioneerde spreker in de top-5 van de belangrijkste kenmerken van een goede presentatie. Passie werkt niet alleen aanstekelijk, maar draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van de spreker. Als u in staat bent om gepassioneerd uw presentatie te geven, dan is uw succes bijna gegarandeerd.

Betekent dat u dan enthousiast moet presenteren? Natuurlijk, maar met alleen enthousiasme bent u nog niet gepassioneerd. U wordt misschien enthousiast van een ritje in een sportwagen, maar echte passie komt uit het maken van die sportwagen.

Leren ademen
Passie aanwakkeren lijkt een beetje op leren ademen. Niemand kan u precies vertellen hoe u dat moet doen, maar als u het niet doet leeft u niet lang. Alleen ú kunt uw ultieme missie of doel ontdekken dat uw passie aanwakkert. Maar u kunt ook veel leren over hoe anderen hun passie hebben gevonden. Hieronder staan vier onderdelen die altijd weer terugkomen wanneer iemand vertelt hoe hij zijn passie heeft gevonden.

Passie komt van binnenuit


Door de dagelijkse sleur en hectiek raken wij vaak vervreemd van dingen die er voor ons echt toe doen. Er zijn zoveel routines, beslissingen, brandjes, rekeningen e.d. dat we vanuit een neutrale “standaardmodus” handelen. Om uw passie (terug) te vinden zult u af en toe stil moeten staan en proberen te luisteren naar wat uw hart u ingeeft. Luisteren naar uw hart kost inspanning. Laat u niet misleiden door het enthousiasme wat u voelt wanneer u aan iets nieuws begint of het enthousiasme dat u ervaart wanneer u een (moeilijk) project met succes afrond. Passie komt voort uit de lange en moeizame stappen die u daar tussenin maakt, het midden waar u niet kunt zien waar u vandaan komt, of waar u zult eindigen.

Passie groeit als u zich richt op kansen en oplossingen


Uw leven is precies zoals u het voor u ziet. Richt u zich op de problemen en beperkingen die u om u heen ziet, of ziet u oplossingen en kansen? Passie komt wanneer u zich niet richt op het probleem, maar op de kansen die u heeft.
Een goed voorbeeld is de situatie waarin u belandt als u ontslagen wordt. U zult een nieuwe baan moeten vinden en daar kunt u alleen maar succesvol in zijn als u zich richt op die nieuwe baan en niet op uw oude baan. Sollicitanten die tijdens hun sollicitatie alleen maar praten over hoe vervelend ze het vinden dat ze hun baan kwijt zijn zullen weinig kans maken om aangenomen te worden. Sollicitanten daarentegen die zich richten op de baan waar ze op solliciteren en praten over hoe zij daar invulling aan willen geven, maken een veel grotere kans.

Positieve mensen zijn gepassioneerder


Net zoals glimlachen werkt ook optimisme aanstekelijk. Dat geldt echter ook voor het tegenovergestelde: pessimisme is zelfs nog aanstekelijker. Het is altijd makkelijker om het ergste te verwachten dan om het beste te hopen. Verspil uw energie niet aan mensen die u in de put praten, maar zoek positieve mensen om u heen die in u geloven.

Passie wordt sterker in een positieve “flow”


Kent u dat gevoel dat alles op rolletjes loopt en u lijkt te zweven? Wanneer we in een positieve ‘flow’ zitten gaat alles veel makkelijker en bereiken we meer successen. Leer om die ‘flow’ te herkennen en pak de gelegenheid aan om u in nog grotere uitdagingen te storten. Buit het momentum uit. Succes voedt uw passie en met passie laat u zich door niets of niemand tegenhouden.

Passie is een abstract concept, maar ook de sterkste succesfactor van uw presentatie. Uw passie aanwakkeren is een continu proces, waar u hard aan moet werken. Maar als u dat doet, dan plukt u daar overal de vruchten van.

(foto: wikimedia commons)
 

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.