Het grootste probleem bij presentaties is dat uw publiek niet zoveel onthoudt van wat u heeft gepresenteerd. En dat uw publiek ook nauwelijks genegen is om veel te onthouden van uw presentatie. Een vuistregel is dat na een week zo’n 10-15% van uw presentatie is blijven hangen en de rest is weer vergeten.

Inspanningen
Er zijn veel inspanningen verricht om dat percentage omhoog te krijgen. Microsoft heeft een aantal onderzoeken gefinancierd waaruit zou moeten blijken dat er meer onthouden wordt als er slim gebruik gemaakt wordt van PowerPoint. Maar die leverden niets op: Multi-tasken vermindert juist het opnamevermogen. Tegelijkertijd luisteren naar een spreker en het bekijken (lezen) van PowerPoint slides is multi-tasken.

Het Amerikaanse leger probeerde het door middel van herhaling. Daar komt “Zeg wat je gaat vertellen, vertel het en zeg wat je verteld hebt” vandaan. De achterliggende gedachte was dat als je iets driemaal herhaalt, het dan beter onthouden wordt. Maar ook dit liep op niets uit: Althans, niet genoeg om de boodschap de moeite waard te maken, gezien het feit dat een aanzienlijk deel van uw publiek zich gaat ergeren aan de herhaling en ervoor kiest om hun email weg te gaan werken in plaats van naar u te luisteren.

Veel sprekers geven hand-outs uit na hun presentatie. U kunt ervan uitgaan dat die niet gelezen worden. Zo’n 80% van congresbezoekers gooien de hand-outs meteen in de prullenbak, en het is twijfelachtig of de overige 20% die hand-outs bewaart om uw presentatie na te lezen. Hetzelfde geldt voor hand-outs op een DVD, USB stick of een link naar een webpagina.

Vervanging
Het probleem is dat u met deze hulpmiddelen de essentie mist. U maakt uw presentatie niet meer memorabel met deze hulpmiddelen, maar u vervangt uw geheugen, en dat van uw publiek, door een hand-out of webpagina.

Hoe moet het dan wel? Er zijn wel degelijk manieren om uw speech beter te laten beklijven. Hieronder vindt u er drie:

Heb maar 1 boodschap


Het is voor uw publiek veel makkelijker om één boodschap te onthouden in plaats van veel verschillende boodschappen. Structureer uw presentatie naar de manier waarop uw publiek naar presentaties luistert: Ze zoeken naar de essentie, een eye-opener of een sterke boodschap. Ze willen een emotionele band met u krijgen, en geïnspireerd worden om in actie te komen. Ze komen niet om gigantische hoeveelheden feiten, bewijzen en onderzoeksresultaten op te nemen van een overenthousiaste specialistische spreker.

Vertel verhalen


Verhalen zijn ontworpen om onthouden te worden. Ze koppelen emoties aan feiten en dat is de manier waarop mensen dingen onthouden.

Besteedt veel tijd aan het probleem dat u oplost


De grootste valkuil van experts is dat ze te veel met het vakgebied bezig zijn en daar automatisch het grootste deel van hun presentatie aan wijden. Uw publiek is er echter veel minder mee bezig en wil vooral zien welke problemen uw ideeën kunnen oplossen. Wanneer u laat zien dat u die problemen goed begrijpt is uw publiek veel meer genegen om naar uw oplossingen te luisteren. Beschouw uzelf als een huisarts: Kom niet meteen met een behandeling, maar maak eerst een diagnose. Als u paracetamol wilt aanprijzen kunt u zeggen dat het helpt tegen pijn en wat de werkzame stoffen zijn. Maar u bent veel overtuigender als u eerst vertelt hoe vervelend het is om hoofdpijn te hebben: dat u door die hoofdpijn sneller geïrriteerd bent, uzelf minder kan concentreren, eten niet smaakt en alles u meer energie kost. Nu (pas) staat uw publiek echt open om te horen hoe paracetamol daar een eind aan kan maken.

Goed onthouden worden is niet een kwestie van hulpmiddelen en -technieken, maar van een goede opbouw van uw presentatie.        

Wellicht ook interessant voor u

Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden
5 manieren om de aandacht van uw publiek vast te houden

3 comments

  1. Paolo W.

    De spijker op zn kop! Een blog waar ik wat mee kan. E e n boodschap, dus ook als ik 10% onthoud…

  2. Inge vS

    Nou moe, ik checkte vandaag iemands presentatie. Na deze blog kom ik tot de conclusie dat haar presentatie vast onthouden wordt. Weer wat geleerd! Bedankt voor de eye-opener.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *