Het komt regelmatig voor dat de spreektijd afloopt voordat de spreker op het belangrijkste punt komt van zijn presentatie. Veel sprekers versnellen dan de presentatie om meer te kunnen vertellen of ze veranderen van richting, maar ze overtuigen het publiek niet. Aan de andere kant komt het ook voor dat sprekers (te) ruim voor tijd eindigen met: “Dat was het dan. Zijn er nog ..eh.. vragen?”. In beide gevallen ligt het probleem niet in de inhoud van de presentatie, maar aan het gebrek aan een duidelijke focus.

De grootste fout die sprekers maken is te veel willen vertellen. Uw publiek kan niet meer dan 1 ding onthouden van uw presentatie. Als u te veel boodschappen in uw presentatie verwerkt zal uw publiek niets willen onthouden. Uw publiek verwacht van u dat u weet wat belangrijk is om te onthouden.

U moet uw doel zo duidelijk voor ogen hebben dat u het in één zin kunt verwoorden. Als u het filmscript zou presenteren van “Titanic” zou u bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Een groot passagiersschip raakt een ijsberg en zinkt”. Formuleer één doel.  Elk onderdeel van uw presentatie moet gericht zijn op dat ene doel. Schrap vervolgens alles uit uw presentatie wat daar niet aan bijdraagt. Houdt u tijd over? Besteedt die tijd aan diepgang, niet aan extra onderwerpen.

(foto: flickr/Mykl Roventine/137/365 I’ll send an S.O.S. to the world…)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties
Het niveau waar je nog net mee weg kan komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.