Veel sprekers vullen precies in wat de “opdrachtgever” van ze vraagt.  Alleen is die “opdrachtgever” meestal veel te vaag in de vraagstelling. Hoe vaak wordt u niet gevraagd om “iets te vertellen over…” uw vakgebied, uw bedrijf, uzelf, uw hobby’s, noem maar op.  Als u ingaat op een vage vraag, dan geeft u een vage presentatie.  Henry Ford zei: “Als ik gedaan had wat mijn markt had gevraagd, dan had ik een sneller paard gemaakt”

Houdt u zich niet té strikt aan de wensen van uw opdrachtgever. Als u door een prospect wordt uitgenodigd om uw bedrijf te presenteren in een aanbestedingsronde en u presenteert dan ook uw bedrijf dan klinkt u net als alle overige concurrenten. Maar als het uw doel is om ze te overtuigen dat u de juiste keuze bent voor uw prospect, dan presenteert u alleen die onderdelen van uw bedrijf die aan uw doelstelling bijdragen. Dit kunnen bijvoorbeeld cases zijn die u met succes heeft afgerond bij vergelijkbare bedrijven, of een demonstratie van specifieke producten of diensten die bijdragen aan de wensen van uw prospect. Uw presentatie voldoet nog steeds aan de verwachtingen van uw publiek, maar ze krijgen niet letterlijk waar ze om gevraagd heeft.

Uw publiek is geen expert op uw vakgebied. U wel. U weet beter wat uw publiek wil, dan het zelf. Geef uw publiek niet wat het vraagt, maar wat het wilt.

(foto: flickr/Roland Tanglao/Roland in Vancouver459)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties
Het niveau waar je nog net mee weg kan komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.