Feedback is een krachtig instrument om uzelf te verbeteren. Anderen kijken anders naar u dan u dat zelf doet en door feedback leert u wat uw blind-spots zijn, wat er storend is aan uw gedrag, maar ook waar u (onbewust) in uitblinkt.

halve minuut
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het geven van feedback in veel gedrags- en communicatietrainingen een belangrijk onderdeel is. Andere deelnemers en de trainer(s) geven feedback naar aanleiding van iemands optreden. Helaas gaat dat vaak maar een halve minuut goed. Daarna reageert de ontvanger op zijn/haar feedback en ontstaat er een “dialoog” waarin over en weer feedback wordt gegeven. Feedback geven op feedback is zelden constructief.

Ten eerste, de meeste reacties op feedback zijn (verpakte) excuses. “Ik wist niet dat…”, “Mijn bedoeling was anders” of “Niemand heeft mij dat ooit verteld”. Het probleem van deze excuses is dat niemand daar in geïnteresseerd is. Sprekers suggereren met excuses dat ze zich onvoldoende hebben voorbereid of dat ze het publiek niet serieus nemen.

Een ander, nog belangrijker, punt is dat de ontvanger met feedback op zijn feedback zijn eigen standpunt probeert te verdedigen. Hij realiseert zich echter niet dat ons eigen zelfbeeld er niet toe doet. Het enige wat telt is wat het publiek van ons vindt. De feedback uit ons publiek geeft veel objectiever weer hoe we werkelijk worden gezien. Het verdedigen van ons eigen zelfbeeld houdt alleen maar een illusie in stand.

Als laatste, feedback geven op feedback is zonde van de tijd. Het loopt vaak uit in een eindeloze welles-nietes discussie. Die tijd had beter besteedt kunnen worden aan het verzamelen van zoveel mogelijk feedback, vragen om verduidelijking en vragen om tips.

U hoeft het niet altijd eens te zijn met de feedback die u krijgt, maar weersta de verleiding om daar over in discussie te gaan. Vraag in plaats daarvan om voorbeelden, verduidelijking of suggesties over hoe u zichzelf kunt verbeteren. U kunt achteraf nog bepalen of u wel of niet wat met die feedback doet.

(foto: flickr/Armando Sortoca/Feedback Marketing Directo e Interactivo)

Wellicht ook interessant voor u

Het niveau waar je nog net mee weg kan komen
50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.