Lees een willekeurig congresprogramma en u ziet dat vrijwel altijd in de profielen van de sprekers vooral geschreven wordt over de onderzoeken, opleidingen en ervaringen die ze hebben op het gebied van het onderwerp waar ze over spreken. Vanzelfsprekend, want er zijn weinig bezoekers bereid om te luisteren naar een presentatie die gegeven wordt door iemand die geen verstand heeft van het onderwerp. Uw expertise is een essentiële voorwaarde om als spreker te mogen optreden.

Autoriteit
Wanneer u wordt gevraagd een presentatie te houden, dan kunt u er dus van uitgaan dat de opdrachtgevers u beschouwen als de beste keuze om te spreken over het onderwerp dat voor u in gedachten hebben. Dat komt goed uit, want door voor u te kiezen, bevestigen zij uw autoriteit op uw vakgebied. Daarna gaat het echter regelmatig mis… Veel sprekers gaan er -ten onrechte- van uit dat zij in hun presentatie hun expertise moeten overdragen aan het publiek.

Ik ben presentatie trainer en -coach. U mag er dus van uitgaan dat ik verstand heb van presentaties. Mijn expertise op dit vakgebied helpt mij om presentatie trainingen te ontwikkelen en uit te voeren. Maar als ik aan deelnemers achteraf vraag wat ze het meest hebben gewaardeerd aan de training, dan noemen ze nooit mijn oneindige kennis over presenteren. In plaats daarvan noemen ze dingen die gerelateerd zijn aan de progressie die ze zelf hebben gemaakt in hun presentatie vaardigheden: Dat ze een verborgen talent in zichzelf hebben ontdekt, dat ze nu inzien waarom hun presentaties vroeger eindigden als een dovende kaars en zonder applaus, of dat ze nu “eindelijk” weten hoe ze met vertrouwen het podium kunnen betreden.

Betekenis
Uw publiek heeft dezelfde intentie. Ze komen niet naar uw presentatie om onder de indruk te raken van uw expertise. Evenmin willen ze van u het bewijs zien dat u daadwerkelijk kennis van zaken heeft. Uw autoriteit op uw vakgebied is immers vooraf al erkend door uw publiek. De belangrijkste reden voor uw publiek om uw presentatie bij te wonen, is omdat ze iets in hun eigen leven willen veranderen (of begrijpen). Ze zijn op zoek naar inspiratie, inzichten of voorbeelden die ze op weg kunnen helpen. Ze verwachten dat u ze, vanuit uw expertise, die inzichten kan geven. Uw publiek komt niet voor uw kennis, maar voor de betekenis van uw vakgebied op hun eigen leven.

Geef in uw volgende presentatie inzicht in uw vakgebied, maar leg alstublieft niet meer uit wat uw vakgebied allemaal inhoudt. Uw publiek is daar niet voor gekomen.

(foto: flickr/Otis Yang/The Smurfs – Brainy)

Wellicht ook interessant voor u

Met sterallures bent u nog geen ster
Drie veel voorkomende presentatiefouten van directeuren
Excuses helpen creativiteit om zeep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.