Mensen in topposities spreken regelmatig voor groepen. Of ze nu een kick-off openen, voor aandeelhouders de resultaten van het afgelopen kwartaal presenteren, of een large account binnenhalen, er staat vaak veel op het spel. Het is dan ook niet vreemd dat ik in mijn dagelijkse praktijk regelmatig directieleden coach, want met een goede speech valt veel te winnen. Deze  directieleden maken, ondanks dat ze vaak uit totaal verschillende bedrijven of disciplines komen, opvallend vaak dezelfde fouten. Bent u directielid? Behoedt u dan voor deze drie fouten:

Ervan uitgaan dat iedereen in uw publiek in het zelfde beschermde wereldje leeft als u


U bent in uw positie omringd door adviseurs, personal-assistents, secretaresses en zelfs beveiligers. Al die mensen zijn op u gericht: op uw behoeften, op uw ideeen en op uw succes. Het resultaat is, zelf voor de meest bescheiden mensen onder u, dat u gaat geloven dat iedereen met hetzelfde bezig is als u, dat al uw medewerkers zich op dezelfde uitdagingen richten als u. U zult, nog veel meer dan andere sprekers, heel hard uw best moeten doen om u in te leven in de belevingswereld van uw publiek. Tijdens uw speech is het úw beurt om u aan te passen.

Er is meer nodig dan een bonus om uw personeel te motiveren


Mensen zijn tot veel in staat als ze beloond worden met een miljoen, maar onder dat bedrag neemt de motivatie snel af. Aangezien u niet over de middelen beschikt om elke medewerker miljonair te maken, zult u ze ook op een andere manier moeten motiveren. Uw medewerkers willen geloven dat ze iets goeds doen, dat ze (of uw bedrijf) bijdragen aan een betere wereld. U heeft uw strategie waarschijnlijk al lang vertaald in toekomstige winst, groei of efficiency. Dat gaat u relatief makkelijk af omdat het voor u dagelijkse kost is. U bent bijna continu bezig met deze getallen, maar uw medewerkers niet! U zult de getallen die u zo goed kent moeten vertalen naar het “betekenis maken” voor de werkvloer.

Informeren is nog niet overtuigen


Voor u is de volgende stap die u maakt volkomen logisch: U heeft er dagen over nagedacht, andere opties overwogen en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit de beste stap is. Maar uw medewerkers, en al helemaal de andere buitenstaanders, zijn niet door dit proces gegaan. Zij hebben meer nodig dan alleen de boodschap voor welke richting u gekozen heeft. Ze willen weten waarom u er voor gekozen heeft, en nog veel belangrijker: ze willen weten waarom het de moeite waard is om in deze stap te investeren.

Wanneer u presenteert, onthou dan drie dingen: Informeren is nog niet overtuigen, getallen vertegenwoordigen geen visie en uw publiek leeft niet in uw wereld.

(foto: flickr/National Institures of Health Library/President Gerald Ford at NIH)
 

Wellicht ook interessant voor u

De vier slechtste, maar veel gebruikte presentatieregels
3 nalatigheden waarmee sprekers zichzelf saboteren
Hoe lichaamstaal bijdraagt aan een sterkere presentatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.