Mensen die zich goed kunnen uitdrukken klimmen sneller en hoger op de carrièreladder. Goed uit uw woorden kunnen komen helpt u niet alleen in presentaties, maar ook in sollicitatiegesprekken, verkoopgesprekken of vergaderingen. Als u spreekt met scherpte en impact bent u zichtbaarder, geloofwaardiger en uiteindelijk succesvoller.

Onderzoek
Enige tijd terug heeft Right Management onderzoek gedaan op welke communicatievaardigheden succesvolle kandidaten voor een baan zich onderscheiden van minder succesvolle sollicitanten. Zij identificeerden vijf vaardigheden die met kop en schouder boven de rest uitstaken. Het rapport is gepubliceerd door Ohio University en is hier te downloaden. Als u sneller carrière wilt maken, zorg er dan voor dat u deze vijf vaardigheden onder de knie krijgt:


Beknopt zijn in uw antwoorden

Niets irriteert uw publiek (of uw gesprekspartner) meer dan een uitgebreid antwoord dat nergens heen leidt. Door uzelf beknopt en to-the-point uit te drukken toont u aan dat u weet waar u over spreekt en wat de kern is van de vraag die u is gesteld. Oefen uzelf om u beknopt uit te drukken.


Gestructureerd antwoorden

Spreken is niet alleen informatie geven, maar ook uw speech (of antwoord) vormgeven. Een goed gestructureerd antwoord op een vraag of onderwerp is voor uw publiek makkelijker te volgen en makkelijker te onthouden. Bedenk vooraf wat en in welke volgorde uw gesprekspartner of uw publiek moet weten om uw boodschap te kunnen begrijpen. Dat verschilt per publiek! Bijvoorbeeld: Als u een standpunt heeft waar uw publiek het bij voorbaat al met u eens is, kunt u beginnen met uw standpunt, maar als uw publiek het op voorhand niet met u eens is, kunt u beter beginnen met een gemeenschappelijke overtuiging en dan stap voor stap toewerken naar uw standpunt.


Een logische opbouw van uw betoog

Vergeet niet dat uw publiek de redenering achter uw betoog niet zo goed kent als u. Veel sprekers hebben de neiging stappen over te slaan in hun betoog, waardoor het publiek de draad kwijt raakt. In een goede speech is elke overgang logisch. Veel sprekers gaan juist hier de mist in en slechte speeches zijn vaak het gevolg van niet-logische overgangen. Besteedt in uw voorbereiding veel aandacht aan de overgangen. Vergewis uzelf ervan dat ze stuk voor stuk logisch zijn voor uw publiek.


Maak (echt) oogcontact

Mensen die luisteren maken over het algemeen meer oogcontact dan mensen die spreken. Wanneer u bijvoorbeeld nadenkt over uw woorden zult u regelmatig een andere kant opkijken. Uw gesprekspartner of uw publiek goed aankijken getuigt van respect en aandacht. Dat betekent niet dat u mensen moet gaan aanstaren, maar zorg ervoor dat u voldoende oogcontact maakt. Vergeet niet om ook oogcontact te maken als u luistert naar uw gesprekspartner. Wanneer u om u heen kijkt als iemand tegen u spreekt geeft u de indruk dat u geen interesse heeft.


Spreek duidelijk

Als u ook maar het geringste vermoeden heeft dat u onduidelijke spreekt, dan is dat waarschijnlijk ook het geval. Een onduidelijke spraak geeft het signaal af dat u onzeker bent of niet helemaal overtuigd bent van uw boodschap. Werk aan een duidelijke articulatie, en let op het volume: zwakt die af naarmate u richting het einde van uw zin komt, of spreekt u het laatste woord juist luider uit. Het belangrijkste woord van een zin is het vaak het laatste: Bijvoorbeeld: “Ik wil graag bestellen“, Ga hier naar rechtsof “Ik vind mijn oplossing het beste.”

Goede spreekvaardigheid is niet alleen handig op het podium, maar maakt u effectiever in alle interacties. Ontwikkel uzelf in deze vijf vaardigheden en uw groei is niet meer te stuiten.


Wellicht ook interessant voor u

Het grootste probleem bij presentaties
5 manieren om de aandacht van uw publiek vast te houden
Overtuigen doe je niet alleen op ratio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *