Als trainer of coach werk ik regelmatig met sprekers die vaak al eerder een presentatietraining of cursus hebben gevolgd. En hoewel het meestal prettig is om met deze door-de-wol-geverfde sprekers aan de slag te zijn, zijn er ook vaak een aantal hardnekkige “presentatieregels” ingeslopen. En dat zou geen probleem zijn, ware het niet dat ik me in de meeste van deze regels totaal niet kan vinden.

In de weg
Presentatieregels zijn misschien handig om u op weg te helpen, maar binnen de kortste keren staan ze een inspirerende betoog meer in de weg dan dat ze er een bijdrage aan leveren. Hieronder de top-vier van regels die in de praktijk uw presentatie alleen maar om zeep helpen:

Blijf op het podium, achter het katheder

Vooral als u voor grote zalen spreekt, en uw optreden ook op schermen elders in de zaal te volgen is, zult u dit verzoek regelmatig hebben gekregen. De cameraman heeft u gevraagd op één plek te blijven staan, want anders krijgt hij u niet goed in beeld. Trap niet in die smoes! Een goede cameraman kan u volgen als u op het podium loopt, en zelfs als u het publiek in loopt. Misschien heeft u een andere reden om achter het katheder te blijven: u bent zenuwachtig, u moet op de knop kunnen drukken voor de volgende slide of er zit een vaste microfoon op het katheder. In dat geval geldt voor u: Wees dapper, koop een afstandsbediending en vraag om een handmicrofoon.

Eindig met een vragenronde

Dit is een slechte gewoonte geworden in presentatieland. Als u eindigt met een vragenronde is het laatste wat uw publiek van u hoort uw antwoord op de laatste vraag die is gesteld. Soms kan dat goed uitpakken, maar voor hetzelfde geld juist totaal niet. Voorkom dat u door een vraag laat bepalen waar u mee eindigt, reserveer een paar minuten na de vragenronde voor de afsluiting van uw betoog. Of, wanneer u zich daar comfortabel bij voelt, laat uw publiek tijdens uw presentatie vragen stellen. Maar zorg ervoor dat u het laatste woord heeft.

Deel een hand-out uit na je presentatie

Als uw publiek niet kan onthouden wat u heeft gezegd dan heeft u óf te veel verteld, óf uw boodschap is niet aangekomen. Een hand-out lost dit niet op. Om het het eerste probleem te beginnen: Mensen zijn niet in staat om meer dan pakweg 3 dingen te onthouden van een speech. Als u wilt dat uw publiek meer onthoudt, probeer dan met uw presentatie de mensen zo enthousiast te maken dat ze meer over het onderwerp te weten willen komen. En geef (of verkoop!) vervolgens aan uw publiek uw boek, dvd-serie of cursus. Als u één boodschap met uw presentatie wil overbrengen is een hand-out niet nodig. Help uw publiek in plaats daarvan om tijdens de presentatie uw boodschap te onthouden.

Vertel wat je gaat vertellen, vertel het,  en vertel wat je verteld hebt

Dit is nog steeds een wijdverbreid misverstand, en zelfs gerenommeerde presentatiecoaches maken zich schuldig aan deze “regel”. Deze regel vindt zijn oorsprong in de tweede wereldoorlog, toen het (Amerikaanse) leger een manier zocht om alle soldaten dezelfde orders te geven en er zeker van te zijn dat ze de orders ook zo onthouden. De soldaten die de oorlog overleefden werden zakenmensen en begonnen deze regel te verspreiden. Het probleem is hier dat de presentaties in het leger destijds niet interessant, inspirerend of overtuigend hoefden te zijn. Het publiek bestond uit soldaten en die zijn gewend om orders aan te nemen. Uw presentatie moet echter wél inspireren, overtuigen en uw publiek meevoeren, want in tegenstelling tot soldaten heeft uw publiek de keuze om uw betoog te accepteren of te verwerpen. “Er in hameren” is dan vaak niet de beste strategie!


De beste sprekers uit de geschiedenis hebben één ding gemeen: ze overtraden de regels (en schreven daarmee vaak nieuwe regels). Goede sprekers hebben ook één ding gemeen: ze hebben geen regels nodig. Regels zijn prima als u een computerprogramma wil schrijven en misschien als u voor het eerst in het openbaar spreekt, maar laat uw betoog nooit, maar dan ook nooit belemmeren door regels. U heeft ze echt niet nodig!  
(foto: flickr/Eric E Johnson/Law books 1)

Wellicht ook interessant voor u

Praat minder, zeg meer
5 tips om vragen stellen te bevorderen
Drie veel voorkomende presentatiefouten van directeuren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.