Mensen betalen honderden euro’s voor een concertkaartje. Voetbalfans reizen af naar de meest verre streken om een wedstrijd van hun favoriete club of land bij te wonen. En bedrijven sturen (vooral de dure) medewerkers regelmatig naar congressen, seminars of andere bijeenkomsten. Wij zijn bereid om vijf of tien of soms wel honderd maal meer neer te leggen voor een live bijeenkomst dan dat we kwijt zouden zijn aan de cd van het concert, de wedstrijd op televisie te volgen of de boeken van de sprekers te kopen.

Waardeverschil
Er is nog een waardeverschil: Als we de cd kopen kunnen we deze ook nog keer op keer weer afspelen, maar een live voorstelling is éénmalig en komt nooit meer terug. Er moeten dus hele sterke drijfveren zijn voor ons om tot 100 keer zoveel uit te geven voor een vluchtige live bijeenkomst. Hieronder staan er drie:

  • Verbondenheid met de groep: Er zijn mensen om ons heen met dezelfde interesse en dezelfde passie. Ook al kennen we niet alle bezoekers persoonlijk, iedereen bij elkaar maakt toch dat er een bepaalde sfeer hangt waar we deel van willen uitmaken. We willen samen de vreugde van de winst vieren, of het verdriet van verlies.

  • Er kan iets mis gaan: De spreker of artiest kan zich verspreken, de techniek kan het laten afweten, het podium kan instorten. Er heerst altijd een bepaalde spanning of het wel goed gaat. Maar als het fout gaat, dan kunnen wij als publiek zeggen dat we erbij waren, dat we het hebben meegemaakt. We kijken niet voor niets liever naar artiesten of sporters die grote risico’s nemen. Die zijn nu eenmaal boeiender.

  • Er kan iets onverwachts gebeuren: Al dan niet geregisseerd. Laatst was ik op een zakelijke bijeenkomst met als thema “durven”. De spreker was een fervent trombone-speler en in plaats van zijn presentatie te eindigen met een gangbare zakelijke afsluiting zei hij het volgende: “We hebben het vandaag over durven. Toen ik de organisatie voorstelde om mijn presentatie te eindigen met een trombone-ensemble, kreeg ik nul-op-rekest: Het was niet zakelijk genoeg, niet to-the-point en er was een grote kans dat het niet door het publiek gewaardeerd zou worden. Het veiligste is om dit advies op te volgen, maar we hebben het vandaag over durven.”  Vervolgens kwam er een trombone-ensemble op om zijn speech af sluiten. Ik zag iedereen in het publiek glimlachen.


Veel mensen die een live uitvoering geven proberen deze drie dingen juist te vermijden. Eeuwig zonde, want de kracht van “live” zit juist in deze drie elementen. Zoek ze in uw volgende presentatie eens op, in plaats van ze te vermijden.

(foto: fotopedia/morbuto/Juggling Swords and Chainsaws)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.