Presentaties worden niet voor niets gegeven. U geeft een presentatie om iets te bereiken, of op z’n minst om een stap verder te komen. Wilt u dat uw publiek u bedankt voor de informatie en vervolgens weer overgaat tot de orde van de dag? Nee, hopelijk heeft u meer ambitie met uw presentatie: Dat uw publiek voortaan dingen anders gaat doen, iets belangrijks onthoudt of uw boodschap door gaat vertellen bijvoorbeeld.

Het balletje ligt bij het publiek
Ongeacht het onderwerp of uw doel: na uw presentatie ligt het balletje bij het publiek. Als u succes met uw presentatie wil oogsten zal uw publiek  in actie moeten komen. Het lijkt dus alsof u overgeleverd bent aan de gratie van uw publiek, maar niets is minder waar: U kunt in uw presentatie uw publiek stimuleren om de juiste actie te ondernemen. Hieronder vindt u vijf manieren om dat voor elkaar te krijgen:

5. Doe een beroep op hun identiteit


De meeste mensen doen niet alleen dingen omdat ze daar (materieel) beter van worden, maar ook om een beter zelfbeeld te krijgen. Spreek uw publiek aan alsof juist zij het soort mensen zijn die doen wat u wil dat ze doen. Bijvoorbeeld: “U houdt allemaal van deze stad. U houdt ook van cultuur, en als u toneel een warm hart toedraagt, dan zult u ongetwijfeld willen doneren voor het nieuwe theater.

4. Zoek een manier om verantwoording af te kunnen leggen


Samen een verplichting aangaan heeft een sterke drijvende kracht. Kijk of u mensen in het publiek aan elkaar een commitment kan laten afgeven. Of vraag uw publiek om u voor het einde van de maand te laten weten wat ze gedaan hebben naar aanleiding van uw presentatie.

3. Laat ze zich inbeelden wat ze gaan doen


Een techniek die veel autoverkopers feilloos beheersen: “Ziet u zichzelf al op vakantie gaan met deze auto?”. Verbeelding is een sterke kracht, maar u zult uw publiek wel moeten vragen om het zich in te beelden. Stel open vragen en stuur aan op een plan: “Wat zou u kunnen bijdragen aan ons nieuwe clubhuis? Wat heeft u daar allemaal voor nodig? Wanneer heeft u tijd om dat te doen?”

2. Omschrijf de actie stap  voor stap


Door de actie stap voor stap te omschrijven helpt u uw publiek om “ervaring”op te doen. Ze hebben het al een keer gedaan voordat ze het gaan doen. Zeg dus niet: “Geef een donatie”, maar zeg: “Stap straks nog achter uw computer, login op internetbankieren en maak een bedrag over op het nummer dat voorop uw hand-out staat”

1.  Wees expliciet in uw oproep tot actie


Laat er geen twijfel over bestaan wat u van uw publiek verlangt. Als u zelf al niet goed weet wat uw publiek moet doen, hoe moet uw publiek er dan over denken? Als u uw publiek vraagt om in actie te komen is het niet het moment om aan uzelf of uw doel te twijfelen. Zeg dus niet: “Zou u onze oplossing willen overwegen”, maar zeg: “Kies voor onze oplossing”

Uw tijd – en die van uw publiek – is veel te waardevol om te verspillen aan presentaties zonder vervolg. Zorg dat u weet wat u uw publiek wil laten doen en breng ze al tijdens uw presentatie in beweging. Grote kans dat ze dat dan na uw presentatie uit zichzelf zullen doen.

(foto: flickr/Justin Norman, Philip Harder, Wesley Norman/Anti-Torture Vigil – Week 18)
 

Wellicht ook interessant voor u

15 quotes over presenteren
Praat minder, zeg meer
5 tips om vragen stellen te bevorderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.