Eén van de grootste uitdagingen in uw presentatie is om de aandacht van uw publiek vast te houden. Uw publiek kan niet continu op scherp staan en zelfs bij de meest inspirerende sprekers is op een gegeven moment de opnamecapaciteit van het publiek verzadigd. Maar zelfs als uw publiek nog niet verzadigd is betekent dat niet dat u 100% aandacht krijgt.

  Goudvis 
Ons vermogen om ergens volledige aandacht aan te geven gaat achteruit. In een recent onderzoek is aangetoond dat onze gemiddelde aandachtspanne de afgelopen 15 jaar is gedaald van 12 seconden tot 8 seconden. Dat is korter dan de aandachtsspanne van een goudvis!

U weet waarschijnlijk al lang dat het belangrijk is om snel de aandacht van uw publiek te trekken en er hard aan te werken om uw presentatie zo ravissant mogelijk over te brengen. En dat is tegenwoordig belangrijker dan ooit, dus hieronder vijf manieren om uw publiek te helpen om de aandacht er bij te houden:

   

Stel veel vragen

Ons brein verwerkt vragen op een andere manier als dat zij informatie verwerkt. Wanneer we een vraag horen, gaan we automatisch een antwoord formuleren in ons hoofd. Door vragen te stellen houdt u uw publiek alert. Als u regelmatig gesloten, retorische vragen stelt blijft uw publiek betrokken bij uw presentatie. Ook als u ze niet de gelegenheid geeft om uw vragen te beantwoorden.

   

Voorkom een “overload” van informatie

Wees meedogenloos in uw voorbereiding wanneer het gaat om het schrappen van (overbodige) informatie. Dwing uzelf om alleen het hoogstnoodzakelijke in uw presentatie te verwerken. Of u nu 10 minuten of 50 minuten spreekt, uw publiek kan slechts 1 tot 3 dingen onthouden. Meer tijd voor uw presentatie betekent hooguit dat u meer voorbeelden geeft, maar weersta de neiging om meer te willen vertellen. Uw publiek onthoudt het toch niet, en ze zijn bovendien eerder geneigd om tijdens uw presentatie al af te haken.

   

Blijf niet te lang hangen bij één slide

Niet te veel bullet-points op uw slide (wat überhaupt een slecht idee is), want dan kost het u te veel tijd om alles door te nemen voordat u naar de volgende slide gaat. Uw publiek kan makkelijker de aandacht er bij houden wanneer u ze in een hoog tempo blijft voorzien van vers beeldmateriaal.

   

Breng uw presentatie in hapklare brokken

Gebruik korte zinnen, korte anekdotes en beperk u tot kleine, afgebakende stukjes informatie. Uw publiek wacht met verwerken van informatie (en daarmee met het vrijmaken van ruimte voor nieuwe informatie) tot het plaatje compleet is. Help uw publiek actief met het verwerken van de informatie die u ze voorschotelt.

   

Kort uw presentatie in

Als u een uur spreektijd heeft, betekent dat nog niet dat u dat uur ook vol moet praten. Probeer juist uw presentatie (inclusief vragen) korter te houden. Driekwart van de spreektijd is een mooi streven. Wees niet bang dat u dan misschien uw spreektijd niet optimaal benut. Ten eerste zal het u waarschijnlijk toch niet lukken om binnen die 75% tijd te blijven en ten tweede heeft een publiek nog nooit een spreker slechter beoordeeld voor het ruimschoots binnen de spreektijd blijven.

  Help uw publiek om te winnen van de goudvis. Gebruik bovenstaande manieren om de aandacht langer vast te houden.

   
(foto: flickr/Benson Kua/NEW FISH!!! #2)

Wellicht ook interessant voor u

Verzwak een presentatie niet met sterke woorden
5 presentatie gewoontes die u moet afleren
De vijf belangrijkste communicatievaardigheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *