Beter presenteren is niet altijd alleen maar een kwestie van hard werken en veel oefenen. Soms is een (veel) betere presentatie niet meer dan een kwestie van de juiste keuzes. Het enige wat u daarvoor moet weten is wat die juiste keuze is. Om u een voorzet te geven staan hieronder vijf keuzes die uw presentatie(s) een dramatische verbetering meegeven. Weet u er nog een paar? Voeg ze toe in de reacties.

Kies voor geen introductie


Veel sprekers starten met een nerveus: “Dank voor uw komst. Het verheugt mij om u in zulke grote getale te mogen ontvangen, en ik stel het zeer op prijs dat u mij de gelegenheid geeft om…” etc. etc. Uw dankwoord aan het begin slokt al een groot deel van de tijd op die uw publiek u heeft gegeven om ze in beroering te brengen. Geef uw publiek waar ze voor gekomen zijn. Begin met iets wat ze nog nooit gehoord hebben: een inspirerende anekdote, een schockerend feit, stel een confronterende vraag of citeer een historisch figuur. Begin met iets waarmee u de aandacht van uw publiek vangt.

Kies voor meer video


Verlos uw publiek van de standaard clip-art, de zakelijke fotomodellen in maatpak met tandpasta-glimlach en de veilige humor. Maak gebruik van video om uw betoog kracht bij te zetten. Betrek recente gebeurtenissen, inspirerende speeches of sterke (reclame-) boodschappen in uw presentatie.

Kies voor de niet-standaard opbouw


Er zijn veel te veel presentaties die beginnen met een veilige ijsbreker, de agenda (-slide), een introductie van de spreker, zijn expertise en niet te vergeten het bedrijf dat hij vertegenwoordigt en vervolgens een reclameboodschap over zijn producten en/of diensten. De presentatie is ondertussen een kwartier verder zonder dat uw publiek er ook maar iets van heeft opgestoken. Stop hiermee! Denk aan een James Bond film. Begint die met een introductie van de hoofdrolspelers en een agenda? Nee, die film begint met een explosie, een achtervolging of een spectaculaire moord. Gevolgd door 2 uur lang spektakel en spanning. Doe met uw presentatie hetzelfde!

Kies voor geen informatiewaterval


Veel sprekers denken dat presenteren betekent om zoveel mogelijk te vertellen over hun expertise. Ze zijn per slot van rekening uitgenodigd vanwege hun expertise. Dat is een foute aanname! U bent uitgenodigd om uw publiek mee te nemen in uw vakgebied, om ze in vervoering te brengen, nieuwe  of andere ideeen op te doen of ze te overtuigen. Uw publiek kan alleen maar kleine stukjes informatie verwerken. Ze kunnen daarentegen wel uit de voeten met grote hoeveelheden inzicht en passie.

Kies voor uw eigen hartstocht


Bijna alle zakelijke sprekers spelen op safe. Ze komen met een voorspelbaar verhaal, standaard anekdotes en gekopieerde meningen. Kies eens een keer om  uw passie over te brengen, en vertel iets wat niemand anders kan zeggen. Geef uw publiek geen clichés, algemeen geaccepteerde standpunten of dingen die we al honderd keer gehoord hebben. Ieder mens is uniek, laat zien waar dat bij u te vinden is.

Soms is goed presenteren alleen maar een kwestie van de juiste keuze: Wilt u een goede of een slechte speech houden? De keus is aan u!

(foto: flickr/Christopher Lehault/Path of Life Sculpture Garden)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.