5 gewoontes die uw autoriteit om zeep helpen
Stel dat u op vakantie in Rome bent. U bent bij het Vaticaan en u staat in de rij voor de kassa om een rondleiding te boeken. Juist op dat moment wordt u door een onbekende romein aangesproken. Hij biedt u aan om u voor de helft van het geld een rondleiding te geven. Wat gaat er dan door u heen? Is die man te vertrouwen? Weet hij waar hij over praat? Denkt u dat hij een goed alternatief biedt voor de officiële rondleiding? Kiest u voor een paar euro besparing of wilt u zich toch liever door een vertrouwde gids laten leiden? Autoriteit is een must als u spreekt. Wanneer u geen autoriteit heeft als spreker zal uw publiek u niet geloven. Ze nemen uw woorden met een korrel zout en uw speech gaat het ene oor in en het andere weer uit. U heeft het voordeel dat u als spreker vooraf al autoriteit cadeau krijgt. Het feit dat u gevraagd bent om te spreken betekent dat het publiek (of de organisator) er van overtuigd is dat u verstand heeft van het onderwerp. Teniet doen Maar ondanks de vooraf verkregen autoriteit lukt het veel sprekers nog steeds om gaandeweg de presentatie hun autoriteit teniet te doen. In de loop van de tijd hebben ze gewoontes aangeleerd waarmee ze ongemerkt hun autoriteit naar beneden halen, totdat het publiek op een gegeven moment afhaakt. Onderstaand vijf gewoontes die uw zorgvuldig opgebouwde autoriteit snel teniet kunnen doen:

Onnodige opmerkingen vooraf

Veel sprekers beginnen al met opmerkingen nog voordat ze hun daadwerkelijke presentatie starten. “Ik zie dat er weinig tijd over is, dus ik zal het kort houden”, “Doet de microfoon het, kunt u mij allen verstaan?” of “Nou, dat was een inspirerend betoog van mijn voorganger, ik hoop dat mijn presentatie daar aan kan tippen”. Dit soort opmerkingen bederven uw eerste indruk. Ze suggereren dat u er nog niet klaar voor bent. U helpt letterlijk uw eerste indruk hiermee om zeep. Voorkom deze onnodige opmerkingen door uw eerste zin uit uw hoofd te leren. Focus u op de eerste zin. Neem de tijd om te beginnen. Kijk eerst uw publiek aan voordat u uw eerste zin uitspreekt.

Onnodige opmerkingen achteraf

Net als uw eerste indruk, is ook uw laatste indruk cruciaal voor uw geloofwaardigheid. Veel sprekers rennen meteen het podium af, of duiken achter hun laptop om PowerPoint af te sluiten. Of ze komen met opmerkingen als: “Nou, dat viel wel mee.”, “Dat was het dan.” of het gruwelijke “Zijn er nog vragen?” Zorg ervoor dat u -net als uw opening- ook uw afsluiting kent. Weet welke zin u als laatste zegt, en hou daarna uw mond. Blijf staan, kijk het publiek aan en glimlach. Wanneer u applaus krijgt, laat dan zien dat u dat waardeert. Pak pas daarna pas uw biezen.

Uzelf verexcuseren

Veel sprekers maken constant excuses. “Dit is moeilijk om in zo’n korte tijd uit te leggen”, “Deze slide is misschien wat moeilijk leesbaar” of “We halen het net niet binnen de tijd, excuses daarvoor” Degene die zich verexcuseert geeft toe dat hij fout zit. U bent echter de autoriteit op uw vakgebied en daarom per definitie niet fout. Weersta de neiging om uzelf voor alles te excuseren.

Woorden die uw beweringen afzwakken

Veel sprekers zwakken hun standpunt af. Ze proberen datgene wat ze zeggen minder stringent te maken om discussie te voorkomen. Woorden als “zou kunnen…, zou moeten…, ….geloof ik, ongeveer…” of “..het proberen waard” zwakken niet alleen uw standpunt af, maar ook uw autoriteit. Laat uw publiek zien dat u weet waar u over spreekt. Laat zien dat u niet wegloopt voor een discussie en dat u achter uw eigen beweringen staat. Schrap bovenstaande woorden uit uw vocabulaire.

Geen oogcontact

Iemand die u niet durft aan te kijken verliest bijna onmiddellijk zijn geloofwaardigheid. Oogcontact is een sterke non-verbale indicator. Heeft u moeite met uw publiek aankijken? Dan gelooft u waarschijnlijk zelf ook niet in uw boodschap. Er zijn geen technieken of trucjes om oogcontact te simuleren. Sommige presentatietrainers leren hun leerlingen om naar de haarlijn van mensen in het publiek te kijken omdat het dan lijkt alsof u ze aankijkt. Niet doen! Uw ogen komen “leeg” over en uw publiek heeft u meteen door. Zorg ervoor dat u zo goed in uw boodschap gelooft dat het u geen moeite kost om iedereen in uw publiek doordringend aan te kijken als u uw punt maakt. Behoed uzelf voor deze gewoontes. Leer ze herkennen en werk er aan om ze uit uw systeem te bannen. Uw geloofwaardigheid staat op het spel.
(foto: wallpaperscraft.com)
 

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?
Valse motieven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.