Werkt u voor een groot bedrijf? Dan is de kans groot dat u door uw werkgever verplicht wordt om uw presentatie volgens “corporate standards” op te bouwen en gebruik te maken van een uit de huisstijl vertaalde PowerPoint sjabloon. Op het eerste gezicht is daar niets mis mee: U bent minder tijd kwijt met het maken van uw presentatie en uw slides voldoen automatisch aan de regels van de huisstijl van uw bedrijf.

Inspiratieloos
De intentie zal ongetwijfeld goed zijn, maar standaard bedrijfssjablonen zijn saai. En saaie slides voorspellen een inspiratieloze presentatie. U zult zich misschien wel aan de bedrijfsregels houden, maar u raakt uw publiek al kwijt bij de eerste slide. Bijna alle bedrijfspresentaties zijn hetzelfde en dat weet uw publiek ook. Ze maken zich op voor een een saai, feitelijk en belerend verhaal doorspekt met bulletpoints en gedetailleerde grafieken (esthetisch verantwoord, dat wel).
Het is hoog tijd om uw bedrijfspresentatie flink te gaan uithollen. Hieronder treft u vijf volledig overbodige dingen die in bijna elke standaard bedrijfspresentatie ingebakken zijn.

De “Over ons” slide


Moet uw publiek werkelijk alle wapenfeiten van uw bedrijf kennen? U bent vaak al 10 kostbare minuten van uw spreektijd kwijt met “even” wat over uw bedrijf te vertellen. Uw publiek is niet zo geïnteresseerd in uw bedrijf. Mensen (U!) zijn veel interessanter voor ze. Gebruik de tijd liever om wat meer over uzelf te vertellen of alvast te beginnen met de boodschap waarvoor uw publiek is gekomen. Overigens mag u best wat vertellen over uw bedrijf, maar hou het kort en relevant. Voor uw publiek is de introductie van uw bedrijf hetzelfde als een reclameblok voor een TV programma.

Het verplichte logo op elke slide


Uw slides moeten uw boodschap dienen. Alles wat u meer projecteert leidt af, met als gevolg dat uw publiek minder focus heeft op uw boodschap. Is het echt noodzakelijk dat uw publiek bij elke slide er aan herinnerd wordt wie uw werkgever is? U begint niet elke nieuwe zin die u uitspreekt met “Ik ben ABC van XYZ“, waarom zou u dan uw publiek bombarderen met uw bedrijfslogo op elke slide die u oproept?

Alle overige ‘versieringen’ op de slides


Voor sommige bedrijven is een “subtiel” logo op elke slide nog niet voldoende. Het logo wordt aangevuld met een zwierig lijnenspel, kleurrijke kaders of een subtiel watermerk. Het gevolg: Nog minder ruimte voor uw boodschap. Ik heb presentatiesjablonen gezien waarop slechts 30% van het oppervlak bedoeld was voor de boodschap. Besef goed dat uw boodschap op elke slide weer moet vechten met alle andere ruis die geprojecteerd wordt om de aandacht van uw publiek. Help uw boodschap een handje door ze 100% van het slide oppervlak te geven.

De “zijn er nog vragen” slide


Vaak aangevuld of vervangen door een vraagteken. Uw presentatie moet toch interactief zijn? Niets beter dan een powerpoint slide die uw publiek verplicht om vragen te gaan stellen. De sfeer in de zaal die u zorgvuldig heeft opgebouwd tijdens uw betoog slaat met zo’n slide in één keer om. Ineens legt u de verantwoordelijkheid voor de sfeer bij uw publiek. Nu moeten zij aan de slag. Sommigen twijfelen of ze wel een vraag kunnen stellen die intelligent genoeg is, sommigen hebben misschien even niet opgelet en willen voorkomen dat ze iets vragen wat al behandeld is. Het probleem zit hem in de sfeer die u creëert. Vragen uit het publiek komen spontaan op, maar niet op commando. Ik ben getuige geweest van hele goede, inspirerende presentaties, waar geen vragen uit het publiek zijn gekomen. Geef uw publiek gelegenheid om vragen te stellen, maar verplicht ze daar niet toe.

De “contact” slide


Heeft u ooit iemand uit het publiek pen en papier zien pakken als de (laatste) slide met contactgegevens geprojecteerd wordt om daar even een notitie van te maken? Niemand besteedt aandacht aan contactgegevens. U kunt uw publiek beter een kaartje meegeven. Of helemaal niets. Als uw presentatie interessant was zullen ze u of uw bedrijf zelf wel gaan google-en achteraf en contact zoeken. Doen ze dat niet, dan was uw presentatie niet relevant genoeg voor ze. Ze overladen met telefoonnummers, facebookpagina’s, website-adressen, emailadressen en twitteraccounts brengt daar geen verandering in.

Overtreden van company standards voelt misschien wat ongemakkelijk. Maar er is nog nooit iemand ontslagen voor het niet projecteren van het bedrijfslogo tijdens een presentatie. Durf te muiten. Kies voor uw boodschap en niet voor de reclame-uiting van uw bedrijf. Gebruik uw delete-knop genadeloos!

Wellicht ook interessant voor u

5 tips om vragen stellen te bevorderen
Drie veel voorkomende presentatiefouten van directeuren
De vijf slechtste presentatietips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.