De grootste valkuil waar veel sprekers in lopen is het geven van een onderwijzende presentatie. Het publiek krijgt veel uitleg, talrijke verschillende gezichtspunten en als het even tegenzit ook nog tientallen verschillende argumenten voorgeschoteld in de hoop dat ze wat meer begrijpen over het specialisme van de spreker.

Les lezen
Bijna iedereen wil graag wat leren, maar niemand wil de les gelezen worden. In plaats van onderwezen, wil uw publiek overtuigd worden door uw presentatie. Overtuigen is in essentie niets anders dan een onderhandeling: Biedt een goede deal of een standpunt aan dat voor uw publiek interessant is, en u heeft ze overtuigd. Hieronder vindt u vier technieken die u daarbij kunnen helpen:

Vergelijken


Gebruik metaforen, analogieën en vergelijkingen om uw standpunt kracht bij te zetten. Zet uw standpunt af tegen iets wat uw publiek al als waar accepteert. Ook appels met peren vergelijken werkt vaak overtuigend: Vergelijk niet de brandstofkosten van uw auto met die van een ander merk, maar vergelijk het met 4 treinkaartjes voor het hele gezin om dezelfde reis te maken.

Doe uw publiek pijn en los het op


Zo moet de structuur van uw totale presentatie er uit zien: U identificeert een probleem, en indien nodig overtuigt u het publiek dat er sprake is van een probleem. U dikt de “pijn” vervolgens nog extra aan voordat u de oplossing presenteert. Een goed voorbeeld van de overtuigingstechniek kunt u vinden als u naar tell-sell of andere teleshopping programma’s kijkt.
Door het “aandikken” van het probleem toont u empathie met uw publiek. Laat zien dat u het probleem begrijpt, dat het u ook is overkomen en dat u het heeft weten op te lossen.

Laat ze deel uitmaken van een “elite”


Mensen zijn van nature discriminerend. We willen ons graag identificeren met groepen of mensen die op ons lijken of dezelfde waarden hebben. Aan de andere kant willen we ons ook afzetten tegen groepen waar we niet in passen. Geef uw publiek de kans om deel uit te maken van een groep waar ze toe willen behoren: de rijken, de milieu bewusten, de hippe mensen, of mischien wel het tegenovergestelde. Zoek uit tot welke groep uw publiek wil behoren, geef ze de kans om mee te doen en laat het lijken alsof u anderen van die groep uitsluit.

Storytelling


U kunt een verhaal vertellen in combinatie met de andere drie bovenstaande technieken, maar de echte reden waarom u een verhaal moet vertellen is dat dit nu eenmaal de kern van overtuigen is. Verhalen geven uw publiek gelegenheid om zichzelf te overtuigen. In essentie kunnen wij niemand overtuigen, maar we kunnen ze wel helpen om de beslissing te nemen om ons gelijk te geven.

Er zijn veel meer technieken te vinden om uw publiek te overtuigen, maar het begint met uw wil om niet te willen uitleggen, maar om uw publiek te willen overtuigen. Alleen deze benadering al levert u een veel overtuigendere presentatie op.

(foto: flickr/Jon Levy/Class)

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.