4 redenen waarom uw publiek niet naar u luistert
Enkele weken terug bezocht ik een congres waarbij ik zes presentaties bijwoonde. Hoewel ik me voor elke presentatie vrijwillig had aangemeld, betrapte ik mezelf er op dat ik tijdens vijf van die zes presentaties vooral bezig was met het beantwoorden van mijn emails dan met het luisteren naar de spreker. Het ligt niet aan smartphones Ook als deelname aan uw presentatie vrijwillig is, betekent het nog niet dat uw publiek aandachtig naar u zal luisteren. Tegenwoordig zijn smartphones geduchte concurrenten van sprekers, maar ook als ze uitgeschakeld zijn kan uw publiek afgeleid worden van uw presentatie. Het probleem ligt meestal niet bij de smartphones in het publiek, maar bij de spreker zelf. Sommige sprekers geven het publiek een goede reden om niet naar ze te luisteren. Onderstaand vier redenen waarom ik bij de vijf presentaties op het congres afhaakte.

U laat niet zien dat u weet waarom ik uw presentatie bijwoon

Geen enkele spreker gaf mij het gevoel dat ze iets relevants voor mij te vertellen hadden. Ze stonden in hun presentatie geen enkel moment stil bij de reden(en) waarom wij juist in deze zaal plaats hadden genomen. Als u aandacht van uw publiek wil, laat dan zien dat u relevant voor ze bent.

Vertel niet over eigenschappen, maar over betekenis

De presentaties waren vooral een opsomming van details en feitelijkheden, zonder de vertaalslag naar de betekenis daarvan. Maar het publiek wil vooral uitleg over de betekenis van uw idee, niet over de eigenschappen daarvan.

Het draait niet om u

Geen van de sprekers was een beroemdheid. De reden voor het publiek om de presentatie bij te wonen was dus gebaseerd op de (beloofde) inhoud. Er is niets mis met een persoonlijk verhaal om iets duidelijk te maken, maar besef goed dat het uw publiek niets had uitgemaakt als er iemand anders over dat onderwerp had gesproken.

Als ik moet nadenken haak ik af

Het was opvallend hoe sommige sprekers de boodschap onnodig complex maakten. Uit angst dat het voor het publiek niet duidelijk was waarin de spreker zich onderscheidde van zijn concurrentie werden simpele oplossingen uitermate complex overgebracht. “Wij werken uitsluitend met derde generatie algoritmen voor het optimaliseren van routekeuzes in steden”. U bedoelt natuurlijk “Onze routeplanner brengt u sneller thuis“. Hou uw boodschap simpel, ook als uw publiek daardoor een deel van de (voor u belangrijke) specificaties mist. Aandacht krijgen van het publiek is de verantwoordelijkheid van de spreker. Smartphones leiden niet af, maar zijn wel een welkome afleiding als de spreker tegenvalt.  

Wellicht ook interessant voor u

8 overtuigingen van slechte sprekers
Wat als alles misgaat?
Top 5 grootste ergernissen bij presentaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.