Bijna iedereen die een wel eens een presentatie geeft, maakt bij andere presentaties vaak onderdeel uit van het publiek. Des te opvallender is het dat een groot deel van de sprekers toch nog zelf de fouten maken waar ze zich als publiek aan storen. Het mag voor een spreker niet zo moeilijk zijn om in de schoenen van het publiek te gaan staan als hij (of zij) daar zelf ook vaak deel van uitmaakt. Ik heb een top-4 samengesteld van fouten die regelmatig door het publiekworden opgemerkt en bij de laatste 60 presentaties die ik heb bijgewoond geturfd welke fouten de spreker maakte. Daar is deze top-4 uit gebleken:

4. Aan het einde nieuwe punten toevoegen (23/60)


U bent al bij de conclusie als u er achter komt dat er nog iets is wat u vergeten bent om te vertellen. Hiermee wekt u de indruk dat u zich niet goed heeft voorbereid. Uw publiek denkt dat u te weinig tijd genomen om het hele verhaal voldoende te repeteren. Goed voorbereiden is overigens iets anders dan lang voorbereiden: Weet welk punt u wil maken, en met welke argumenten u dat wil doen. Vergeet u er een tijdens uw presentatie? Dan was dat argument waarschijnlijk toch niet de moeite waard.

3. Zeggen dat u iets vergeten bent om te vertellen (26/60)


Nog erger dan de nummer 4. Uw publiek denkt dat uw presentatie is afgerond, maar uw opmerking maakt ze bang dat u nog een speech gaat afsteken. Als u een onderdeel vergeten bent te vertellen heeft u maar één keuze: Niet vertellen, zelfs als uw spreektijd nog niet voorbij is! Als u achteraf alsnog iets aan uw betoog toevoegt, verzwakt u de rest van uw presentatie en legt u de nadruk op een onderdeel waar u waarschijnlijk te weinig tijd voor heeft om inspirerend, helder en overtuigend te brengen.

2. Afdwalen (40/60)


Terwijl u naar uw eigen verhaal luistert komt u er achter dat er nog wel een mooie anekdote of argument toegevoegd kan worden. Of u krijgt het gevoel dat uw publiek het nog steeds niet helemaal begrijpt wat u wil zeggen en u zoekt koortsachtig naar een extra argument of voorbeeld. Niet doen! Als u van de hak op de tak gaat springen raakt uw publiek snel de draad kwijt, en u loopt ook nog het risico dat u dat zelf ook overkomt. Kies op voorhand wat uw wel en vooral wat u niet wil vertellen. Laat uw publiek zien dat u vertrouwen heeft in uw eigen boodschap en in hun vermogen om die te begrijpen.

1. Tijdsoverschrijding (55/60)


Maar liefst 92% van de presentaties die ik afgelopen periode heb gezien liepen uit. Ik heb sprekers gezien die 20% van de tijd uitliepen, terwijl ze een week eerder tijdens de pauze zich nog uitgebreid ergerden aan het feit dat de spreker te veel tijd nodig had. Als u de tijd overschrijdt maakt u het niet alleen de sprekers na u daarmee erg lastig, maar ook uw publiek ergert zich er groen en geel aan. Als u tot 12 uur de tijd heeft dan verwacht uw publiek dat u om 12 stopt. Daarna willen ze de volgende spreker, een kop koffie of naar het toilet. Hou altijd de tijd in de gaten. Geen enkel publiek zal het u kwalijk nemen als u 10 minuten eerder eindigt, terwijl u met 5 minuten overschrijding al snel uw krediet verspeeld heeft. Hou rekening met tijd voor vragen en hou de vragenstellers in de hand. Komt het vaak voor dat u de tijd overschrijdt? (zoals bij 92% van de sprekers!!) Bereid dan uw presentatie voor alsof u 20% minder tijd heeft. Bent u de derde of vierde spreker op een rij en is er geen dagvoorzitter? Hou er dan rekening mee dat u minder dan de helft van de tijd heeft die u is toegezegd. Uw publiek zal u dankbaar zijn dat u zo “flexibel” was om de tijdsplanning recht te trekken!

De beste stuurlui staan aan wal, ofwel: de beste sprekers zitten in het publiek. Wees voortaan net zo kritisch over uw eigen presentatie als dat u dat bent over de presentatie van anderen en voorkom dat u met open ogen in deze vier valkuilen stapt.

(foto: flickr/Liz Lawley/When blue bulbs go bad)

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Zeurpieten in uw publiek
15 quotes over presenteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.