Bijna alle sprekers die zich aanmelden voor een presentatietraining (of -coach) willen beter gaan presenteren. Logisch, denkt u natuurlijk, want waarom zouden ze anders die investering doen? Maar de manier waarop dat doel bereikt wordt is voor veel sprekers (en helaas ook veel trainers!) niet zo duidelijk. Te veel mensen denken dat het aanleren van presentatietechnieken en het verbeteren van de powerpointdia’s de kwaliteit van de presentatie automatisch verbetert. In essentie klopt dat ook wel, maar de verbetering is marginaal…



3000% beter
Het is voor velen van u misschien niet zo leuk om te horen, maar het grootste deel van u is nog lang niet zover in zijn ontwikkeling als professioneel spreker om zich druk te maken over dit soort futiliteiten. Het gaat meer om de dingen die u nalaat om (goed) te doen. Kunt u met de juiste presentatietechnieken uw presentatie 30% beter maken, door uw tijd aan de juiste dingen te besteden maakt u uw presentatie wel 30 keer beter (en 30 keer is 3000%!). Veel sprekers saboteren bijna letterlijk een goede presentatie doordat ze drie belangrijke dingen nalaten om (goed) te doen:

Betekenis geven

Veel sprekers die mij vragen om hun presentatie te beoordelen sturen de powerpoint naar mij toe, maar wanneer ik vraag:  “Voordat we naar de inhoud kijken, wat is uw boodschap?“, dan ontbreekt het aan een helder, concreet en levendig antwoord. Uw powerpointdia’s evalueren zonder dat u duidelijk, concreet en helder weet wat uw boodschap is, is hetzelfde als uw routeplanning bekritiseren zonder te weten wat uw bestemming is. Als uw boodschap voor uzelf al niet duidelijk is, dan is het voor uw publiek al helemaal niet te bevatten.

Passie

Als u zelf niet in uw boodschap gelooft, dan lukt het u nooit om uw publiek daarvan te overtuigen. Het begint met het onderwerp van uw presentatie: kunt u daar met passie over spreken? Als dat niet het geval is, dan moet u geen presentatie geven. Als u zonder passie presenteert, dan is uw performance per definitie kleurloos: uw energiepeil, uw ogen en uw intonatie zullen u verraden. Als u aan de andere kant mét passie spreekt, dan kunt u zichzelf veel (vorm-)fouten veroorloven zonder dat u uw publiek meteen verliest.

Voorbereiding

Er is een verschil tussen lang voorbereiden en goed voorbereiden. U kunt veel winnen als u uw presentatie goed voorbereid. De meeste sprekers die ik mijn dagelijkse praktijk coach of train besteden te weinig aandacht aan analyse van het publiek,  (desk-)research en oefening. Het gevolg is duidelijk: een holle presentatie die nauwelijks aanspreekt en ook nog een slecht wordt gegeven. Neem de tijd om uw publiek goed in kaart te brengen. Wees niet te snel tevreden als u gegevens verzamelt voor uw betoog, neem de moeite om door te zoeken en net die ene anekdote, video of grafiek te vinden die niemand anders weet te vinden. En oefen.. niet te veel keer, maar wel altijd hardop voor de spiegel, camera of collega’s.

Als u deze drie dingen nalaat slaat u met uw presentatie de plank mis. Beter spreken begint met het onder de knie krijgen van deze drie elementaire zaken. En alleen wanneer u dit goed beheerst heeft het zin om u bij te schaven op technieken, dia’s en andere details.  

Wellicht ook interessant voor u

De vier slechtste, maar veel gebruikte presentatieregels
Hoe lichaamstaal bijdraagt aan een sterkere presentatie
Excuses helpen creativiteit om zeep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.