10 dingen waarmee u een goede presentatie kan laten mislukken
Een belangrijke eigenschap van presentaties is dat ze live zijn. Uw presentatie vormt zich op het moment van uw optreden. Natuurlijk heeft u (in grote lijnen) het verhaal voorbereidt, PowerPoint dia’s gemaakt en uw presentatie geoefend, maar het moment van uw optreden is uiteindelijk bepalend voor het succes van uw presentatie. Ondanks een inhoudelijk goed verhaal loopt u nog steeds risico dat uw presentatie mislukt. Onnodige risico’s Veel sprekers nemen onbewust veel onnodige risico’s in de voorbereiding en uitvoering van hun presentatie. Zonde, want de kans op een memorabele presentatie verdwijnt daarmee als sneeuw voor de zon. Hieronder staan tien onnodige risico’s die u beter niet kunt nemen.

1. Vooraf uw publiek niet analyseren

Natuurlijk, u weet dat het niet handig is om seksistische grappen te maken als u voor een groep feministen spreekt. Maar meestal liggen de verschillen tussen publiekssoorten wat subtieler. Presenteert u binnenkort voor een groep Financiële Directeuren? Besef dan dat 10 miljoen euro voor een CFO van een multinational een totaal andere betekenis heeft dan voor een CFO van een MKB onderneming. Het is verleidelijk om uw focus op de inhoud van uw presentatie te houden, dat is namelijk uw expertise. Maar hoe u de inhoud overbrengt, is volledig afhankelijk van uw publiek. Neem uw publiek vanaf het begin mee in uw voorbereiding.

2. Geen sterke opening hebben

In de eerste 30 seconden van uw presentatie bepaalt uw publiek of u de moeite waard wordt om naar te luisteren. Niets helpt uw presentatie meer om zeep dan de standaard “over ons” slide, of de “agenda” met 8 hoofdstukken in uw 20-minuten presentatie. Zorg ervoor dat u een sterke opening voorbereidt, waarin u (1) uw publiek laat zien waarom uw presentatie interessant wordt, en (2) welke richting u uit gaat met uw betoog, zodat uw publiek u makkelijker kan volgen.

3. Geen sterke afsluiting hebben

Net als de opening is uw afsluiting een belangrijk moment in uw presentatie. Uw afsluiting is het laatste wat uw publiek van u ziet en blijft daardoor het langste in het geheugen gegrift. Wilt u dat uw publiek onthoudt dat er een ongemakkelijke stilte viel toen u vroeg “zijn er nog vragen?”? Er is niets mis met een vragenronde, maar sluit daar niet mee af. Neem na de vragenronde het woord (terug) en prent nog één keer uw boodschap in het hoofd van uw publiek, stel ze gerust of roep ze op tot actie. Maak de laatste woorden memorabel, het is letterlijk uw laatste kans om uw presentatie te laten slagen.

4. Nadruk leggen op de techniek

Maakt u gebruik van mooie plaatjes in uw PowerPoint? Of kiest u ervoor om Prezi te gebruiken? Prima, maar besef goed dat een goede PowerPoint of Prezi nooit dezelfde indruk kan maken als een gepassioneerd betoog. Maak uw presentatie vanuit uw boodschap, en niet vanuit de toeters en bellen er omheen.

5. Uw PowerPoint als document gebruiken

Om even bij PowerPoint te blijven: Deze gebruiken om uw tekst te projecteren is helemaal uit den boze. PowerPoint is een visueel hulpmiddel, geen verbaal hulpmiddel. Uw publiek kan maar via één kanaal tegelijk verbale informatie opnemen. Wanneer u tekst projecteert, dan zal uw publiek moeten kiezen: Naar u luisteren, of uw dia’s lezen. Aangezien lezen sneller gaat dan spreken is de kans groot dat uw publiek ervoor kiest om te lezen, dat is namelijk efficiënter. Met tekst in uw PowerPoints creëert u concurrentie voor uzelf.

6. Proberen te overleven in plaats van te winnen

Heeft u wel eens een presentatie gezien waar de spreker doodzenuwachtig uit alle macht probeerde om zijn tekst over te brengen? Bij sommige presentaties staat er veel op het spel, en dat kan de druk opvoeren. Vraag u in dat geval af of u zich drukmaakt over hoe u overkomt op het publiek, of dat u zich druknaakt of uw boodschap wel sterk genoeg is. Alleen dat laatste draagt bij aan uw presentatie. Uzelf drukmaken over hoe u overkomt zal uw presentatie alleen maar slechter maken.

7. Alleen met woorden spreken

In een presentatie ziet uw publiek meer dan alleen uw mond. Uw non-verbale gedrag moet in lijn zijn met wat u verbaal overdraagt. Bedenk bij belangrijke onderdelen van uw presentatie hoe u de boodschap met mimiek, handgebaren of verplaatsingen kan overbrengen. Een goede manier om inzicht in non-verbaal gedrag te krijgen is om een keer tv te kijken met het geluid uit. Kijk eens hoeveel informatie u krijgt uit lichaamstaal.

8. De ruimte op uw podium negeren

Non-verbaal houdt ook in hoe u gebruik maakt van de ruimte om u heen. Het is niet de bedoeling om als een kip zonder kop continu heen en weer te lopen, maar u zult wel het hele podium moeten gebruiken. Bedenk waar u gaat staan bij een bepaald punt in uw betoog. Doe een stap naar voren als u uw punt maakt, en een stap naar achteren als u een voorbeeld geeft om uw punt te verduidelijken. En gebruik het hele podium, zoals voetballers ook het hele veld gebruiken.

9. U druk maken over uzelf in plaats van uw publiek

Spreken in het openbaar levert bij veel mensen spanning op. Alleen levert het u niet zoveel op als u zich bekommert om hoe u overkomt. In plaats daarvan kunt u zich beter drukmaken over wat uw publiek ervaart. Richt tijdens uw presentatie altijd uw aandacht op uw publiek en niet op uzelf. Als u op het moment van presenteren nog niet alles onder de knie heeft, heeft het weinig zin om u zich daar druk over te maken terwijl u presenteert. Uw presentatie is beter af als u uw aandacht besteedt aan het overbrengen van uw boodschap. Ook al is daar misschien wat (oncharmant) duw- en trekwerk voor nodig.

10. Verwar uw doel met uw onderwerp

Dit gebeurt heel vaak. Wanneer ik een spreker vraag wat hij/zij wil bereiken met de presentatie krijg ik in 90% van de gevallen te horen: “ik ga spreken over…..”. Presentaties gaan echter niet over het overdragen van informatie, daar zijn boeken en memo’s voor. Uw presentatie is bedoeld om uw publiek in actie te krijgen, op andere gedachten te brengen of om draagvlak voor ideeën te krijgen. Beschrijf uw doel in termen van wat uw publiek moet doen, denken of voelen na uw presentatie. Hoe scherper u dat voor ogen heeft, hoe duidelijker het voor uw publiek is. Aan de andere kant: als u al niet weet wat u wilt bereiken met uw speech, hoe kan uw publiek daar dan achter komen? De charme van een live presentatie is dat er risico’s aan verbonden zijn. Als u voorkomt dat u bovenstaande onnodige risico’s neemt heeft u meer ruimte om risico’s te nemen ten gunste van uw boodschap. U kunt beter strijdend ten onder gaan, dan dusdanige fouten te maken dat u niet eens strijd heeft geleverd.

Wellicht ook interessant voor u

50 presentatietips
Wat kost een professionele spreker?
Valse motieven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.