Drie redenen waarom uw publiek niet luistert

Ongeveer een maand geleden was ik op een congres over social media. Ik had me op die dag voor acht presentaties ingeschreven. Hoewel ik fysiek in de zaal aanwezig was, kan ik me niet herinneren dat ik ook maar één van die presentaties aandachtig heb gevolgd. Dat geldt trouwens niet alleen voor mij, maar ook voor veel andere leden in het publiek.

Redenen
Het is op z’n minst opvallend te noemen dat mensen wel naar een congres of presentatie komen, maar de aandacht laten ontsnappen op het moment dat die presentatie gegeven wordt. Toch ligt de oorzaak hiervan niet bij het publiek, maar bij de sprekers. Veel sprekers geven het publiek een (aantal) goede reden(en) om niet naar ze te luisteren, met als gevolg dat het publiek besluit om dat inderdaad ook maar niet te doen.

Luistert uw publiek ook niet naar u? Dan is de kans groot dat u ze één (of meerdere) van deze redenen heeft gegeven.

U weet niet waarom uw publiek in de zaal zit

Dit is voor het meeste publiek veruit de belangrijkste reden om niet naar u te luisteren. Als ik terugkijk naar het congres van vorige maand, was er geen enkele spreker die de tijd nam om te laten zien dat hij begreep waarom wij (het publiek) er zaten. En als u al niet begrijpt waarom uw publiek er zit, hoe kunt u dan (in onze ogen) een interessant verhaal hebben. Neem de tijd om aan uw publiek te laten zien dat u voor hen de moeite waard bent om naar te luisteren.

U praat in eigenschappen in plaats van in betekenis

Vooral voor de specialistische sprekers onder u: Eigenschappen zeggen uw publiek meestal niet zoveel. Vertaal eigenschappen in betekenis (voor uw publiek) en heb het daar over. Als uw over paracetamol praat, vertel dan niet de chemische samenstelling daarvan, maar leg uw publiek uit dat paracetamol helpt om pijn te stillen.

U verlangt van uw publiek om na te denken

Dat doen ze niet! Veel sprekers maken de presentatie veel te complex voor het publiek. Ga voor simpel, ook al krijgt u het gevoel dat u daardoor meer dan de helft van de belangrijke dingen niet kan vertellen. Uw publiek onthoudt maar één boodschap. Als u meer vertelt, moeten ze nadenken wat ze willen onthouden en dat doen ze niet. Vertel uw publiek één heldere, ondubbelzinnige en sprekende boodschap en ze zullen het onthouden. Vertel uw publiek meer, en het gaat het ene oor in, en het andere weer uit. Hou het simpel!

In plaats van een reden om niet te luisteren kunt u uw publiek ook een reden geven om wel te luisteren: Geef een presentatie die relevant is, praat over de betekenis van uw product, oplossing of onderzoek en hou het simpel.

 (foto: flickr/Faruk Ates/Audience)
Share Button

Labels: , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

UA-39062124-1