5 tips om vragen stellen te bevorderen

Veel presentaties vallen dood nadat de spreker zijn betoog beëindigt met het welbekende “zijn er nog vragen?” , al dan niet ondersteund met een powerpoint-dia met een groot vraagteken er op. Helaas volgt uit deze uitnodiging zelden een levendige vragenronde. Toch blijven velen van ons deze afsluiting stug volhouden, terwijl het eigenlijk al lang duidelijk is dat het zo niet werkt. Hoe moet het dan wel?

Beste deel van de presentatie
Het is jammer dat de vragenronde vaak door een verkeerde uitnodiging een valse start maakt (als het al tot een vragenronde komt). Uw publiek beschouwt de vragenronde, mits goed uitgevoerd, vaak als het beste deel van de presentatie. Het is uw verantwoordelijkheid  als spreker om de vragen op een goede manier op gang te krijgen. Hieronder vindt u vijf technieken om vragen uit het publiek te bevorderen:

5. Reserveer 50% van uw spreektijd

Als u 30 minuten spreektijd heeft, reserveer dan 15 minuten voor de vragenronde. Het gebeurt te vaak dat vragenronde als een stukje “achteraf” wordt beschouwd: “Vragen aan het einde.” Besef dat de vragenronde het moment is waarop uw  publiek antwoord kan krijgen op de voor hen meest prangende vragen. Geef ze die gelegenheid dan ook ruimschoots.

4. Laat uw publiek weten dat vragen welkom zijn

En vertel dat aan het begin. Geef aan dat u ruimschoots tijd hebt ingepland in uw betoog voor vragen. Laat uw publiek bij voorkeur tijdens uw presentatie vragen stellen, maar als u daardoor te veel van de draad raakt, las dan een gelegenheid tot vragen stellen in achter elk “hoofdstuk” van uw presentatie. Laat uw publiek niet tot het einde wachten met hun prangende vragen. Bedien ze zoveel mogelijk op hun wenken.

3. Beantwoord vragen duidelijk en bondig

Als u te niet to-the-point of te wollig wordt in uw antwoorden ontmoedigt u uw publiek om nog meer vragen te stellen. Ze gaan er bij voorbaat vanuit dat ze geen bruikbaar antwoord van u zullen krijgen. Bovendien willen ze de rest van het publiek uw gewauwel besparen.

2. Ga vragen nooit ‘parkeren’

Als iemand zijn hand opsteekt om een vraag te stellen, laat dan alles vallen en beantwoord zijn vraag. Zelfs als dat onderwerp later in uw betoog aan bod komt. Laat er bij uw publiek geen twijfel over bestaan dat vragen welkom zijn. Als u de vraag ‘parkeert’ voor later geeft u onderbewust het signaal af aan uw publiek dat u niet lastig gevallen wilt worden met vragen.

1. Neem elke vraag serieus

Er is moed nodig om een vraag te stellen. Het is spreken in het openbaar, alleen dan niet vanaf het podium, maar vanuit de zaal. De vragensteller twijfelt of hij niet stom overkomt, of dat ze misschien iets vragen dat u al heeft behandeld. het is uw taak om een “veilige” omgeving te creëren voor uw publiek om vragen te stellen. Doe dat door op alle vragen serieus in te gaan, ook als het een stomme vraag is, of als het onderwerp al eerder aan bod is gekomen. Reageer alleen nooit met “goede vraag”, het antwoord dat alle middelmatige sprekers gebruiken om wat meer bedenktijd te hebben voor het antwoord.

De kwaliteit van uw presentatie maakt sprongen vooruit met een goede en levendige vragenronde. Maak deze technieken uzelf eigen zodat u nooit meer hoeft te eindigen met:  “Zijn er nog vragen?” .

 

(foto: flickr/Liberal Democrats/Nick Clegg Q&A 18)
Share Button

Labels: , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

UA-39062124-1