3 oorzaken van gebrek aan focus op het publiek

Bijna alle sprekers, presentatoren en communicatiedeskundigen zijn het met elkaar eens dat focus op het publiek de belangrijkste voorwaarde is van een succesvolle presentatie. Als u een groep kinderen moet uitleggen hoe groot het heelal is, kunt u beter vertellen dat er tien keer zoveel sterren in het heelal zijn dan zandkorreltjes op aarde, dan dat u aan de hand van SKY-model van Wainscoat het wetenschappelijk bewijs levert dat zich ongeveer 70 triljard (7 x 10^22) sterren in het zichtbare heelal bevinden. Focus op het publiek is een fundamentele eis als u een presentatie geeft.

Praktijk is anders
Maar nu even de praktijk: Hoe publieksgericht waren de laatste presentaties die u heeft bijgewoond? Kende de spreker uw specifieke situatie? Kreeg u praktijkvoorbeelden en anekdotes die op u van toepassing zijn? Waren uw vragen echt welkom? Bekommerden de sprekers zich oprecht over hoe de boodschap bij u overkwam? Helaas is bij veel presentaties het begrip “publieksgericht” niet meer dan een loze kreet, en is er verder niets van terug te vinden.

We zijn bijna allemaal overtuigd van de noodzaak, maar toch ontbreekt het bij de meeste presentaties aan focus op het publiek. Hoe komt dat? Hieronder staan de drie belangrijkste redenen die ik in de dagelijkse praktijk tegenkom:

(gepercipieerd) tijdsgebrek

Veel sprekers stemmen de presentatie nog wel af op de juiste intellectuele golflengte   als het publiek, maar haken daarna snel af. Als het aankomt op het werkelijk voorbereiden en geven van de presentatie is tijdsgebrek vaak het excuus om publieksgerichtheid de degraderen tot een “nice-to-have”. Er is simpelweg te weinig tijd om en het publiek te analyseren en de PowerPoint slides te ontwerpen, er is te weinig tijd om en de stof te presenteren en in een vragenronde nieuwe onderwerpen aan te snijden, er is te weinig tijd om en door alle slides te lopen en bij elke slide in te gaan op vragen uit het publiek. De tijdsdruk die u ervaart overtreft het besef dat focus op het publiek het aller-, aller-, allerbelangrijkste is aan uw presentatie.

Ego

Een spreker die zo overtuigd is dat zijn boodschap zo belangrijk is, dat het publiek zich maar aan te passen heeft. Hij gaat ervan uit dat hij, dankzij zijn superieure specialisme op zijn vakgebied, het beste weet wat zijn publiek moet horen en zien. Hij is ervan overtuigd dat hij een goede spreker is en legt feedback over zijn performance naast zich neer. Zijn boodschap is vele malen belangrijker dan het publiek.

Onzekerheid

Aan de andere kant van het spectrum zit onzekerheid. Een onzekere spreker is in zichzelf gekeerd en klampt zich vast aan de PowerPoint slides. Hij maakt zich zo druk of hij wel goed overkomt en de presentatie weet te overleven, dat hij geen ruimte heeft om zich te op het publiek te richten. Diezelfde onzekerheid maakt een spreker angstig voor vragen uit het publiek, waardoor de kans op een goede interactie nihil is.

Er bestaand methoden en technieken om focus op uw publiek te verbeteren, maar de werkelijke verbetering is een andere houding. Als u oprecht gelooft dat het begrijpen en voorzien in de behoeften van het publiek de belangrijkste eis is aan uw presentatie, dan stap u zonder problemen over deze drie drempels.

Share Button

Tags: , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. 3 oorzaken van gebrek aan focus op het publiek | The Impact of Storytelling | Scoop.it - 6 november 2012

    […] Focus op het publiek is de belangrijkste succesfactor van presentaties. Toch ontbreekt het bij veel sprekers hieraan. Hoe komt dat?  […]

Geef een reactie

UA-39062124-1